Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Voksenalderen 7 spørgsmål

#1

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#2

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret

#3

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#4

Når en kvinde bære hijab - er der så regler når hun bære hijabben? må hijabben have farver, hvor høj må "knolden" være osv??

Den bedst anstændige beklædning ifølge islamisk lovgivning:

På nuværende tidspunkt er hijabens kontekst: den anstændige dækning af den muslimske kvinde. En kvinde skal ikke vise sin skønhed eller forskønnelser bortset fra det, som forekommer af ubeherskede faktorer såsom når vinden blæser hendes klæder, og hovedbeklædningen skal bæres og dække håret, nakken og barmen. Islam har ingen faste normer til beklædningsstilen eller typen af beklædning, som muslimer skal bære. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#5

Jeg har et spgs ang kvindelig beklædning i islam
Vi er alle enige om at hijab er obligatorisk at en kvinde skal bære når hun er muslim
Men hvordan er det med resten af tildækkelsen af kroppen? Hvad skal dækkes til og hvordan??
Må en kvinde gå med bukser osv?? Udover abaya og jilbab

På nuværende tidspunkt er hijabens baggrund: den anstændige dækning af den muslimske kvinde. En kvinde skal ikke vise sin skønhed eller forskønnelser bortset fra det, som forekommer af ubeherskede faktorer såsom når vinden blæser hendes klæder, og hovedbeklædningen skal bæres og dække håret, nakken og barmen. Islam har ingen faste normer til beklædningsstilen eller typen af beklædning, som muslimer skal bære.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/1490/

Print spørgsmålet og svaret

#6

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#7

Imens man er på arbejde og får janaba tilstand. Og der er ikke mulighed for at tage et bad ghusl. Og man vil undgå sin salat bliver qadha. Må man så gerne udføre tayammum?

Hvis der ikke er mulighed for, at udføre Ghusl så er Tayammum tilladt for, at udføre bønnen, dog hvis der bliver mulighed for at udføre ghusl før bønnen bliver qadha, så skal man udføre ghusl og gentage bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret

#2

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#3

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#4

Imens man er på arbejde og får janaba tilstand. Og der er ikke mulighed for at tage et bad ghusl. Og man vil undgå sin salat bliver qadha. Må man så gerne udføre tayammum?

Hvis der ikke er mulighed for, at udføre Ghusl så er Tayammum tilladt for, at udføre bønnen, dog hvis der bliver mulighed for at udføre ghusl før bønnen bliver qadha, så skal man udføre ghusl og gentage bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#5

Jeg har et spgs ang kvindelig beklædning i islam
Vi er alle enige om at hijab er obligatorisk at en kvinde skal bære når hun er muslim
Men hvordan er det med resten af tildækkelsen af kroppen? Hvad skal dækkes til og hvordan??
Må en kvinde gå med bukser osv?? Udover abaya og jilbab

På nuværende tidspunkt er hijabens baggrund: den anstændige dækning af den muslimske kvinde. En kvinde skal ikke vise sin skønhed eller forskønnelser bortset fra det, som forekommer af ubeherskede faktorer såsom når vinden blæser hendes klæder, og hovedbeklædningen skal bæres og dække håret, nakken og barmen. Islam har ingen faste normer til beklædningsstilen eller typen af beklædning, som muslimer skal bære.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/1490/

Print spørgsmålet og svaret

#6

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#7

Når en kvinde bære hijab - er der så regler når hun bære hijabben? må hijabben have farver, hvor høj må "knolden" være osv??

Den bedst anstændige beklædning ifølge islamisk lovgivning:

På nuværende tidspunkt er hijabens kontekst: den anstændige dækning af den muslimske kvinde. En kvinde skal ikke vise sin skønhed eller forskønnelser bortset fra det, som forekommer af ubeherskede faktorer såsom når vinden blæser hendes klæder, og hovedbeklædningen skal bæres og dække håret, nakken og barmen. Islam har ingen faste normer til beklædningsstilen eller typen af beklædning, som muslimer skal bære. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#1

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

Jeg har et spgs ang kvindelig beklædning i islam
Vi er alle enige om at hijab er obligatorisk at en kvinde skal bære når hun er muslim
Men hvordan er det med resten af tildækkelsen af kroppen? Hvad skal dækkes til og hvordan??
Må en kvinde gå med bukser osv?? Udover abaya og jilbab

På nuværende tidspunkt er hijabens baggrund: den anstændige dækning af den muslimske kvinde. En kvinde skal ikke vise sin skønhed eller forskønnelser bortset fra det, som forekommer af ubeherskede faktorer såsom når vinden blæser hendes klæder, og hovedbeklædningen skal bæres og dække håret, nakken og barmen. Islam har ingen faste normer til beklædningsstilen eller typen af beklædning, som muslimer skal bære.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/1490/

Print spørgsmålet og svaret

#3

Når en kvinde bære hijab - er der så regler når hun bære hijabben? må hijabben have farver, hvor høj må "knolden" være osv??

Den bedst anstændige beklædning ifølge islamisk lovgivning:

På nuværende tidspunkt er hijabens kontekst: den anstændige dækning af den muslimske kvinde. En kvinde skal ikke vise sin skønhed eller forskønnelser bortset fra det, som forekommer af ubeherskede faktorer såsom når vinden blæser hendes klæder, og hovedbeklædningen skal bæres og dække håret, nakken og barmen. Islam har ingen faste normer til beklædningsstilen eller typen af beklædning, som muslimer skal bære. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#4

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#5

Imens man er på arbejde og får janaba tilstand. Og der er ikke mulighed for at tage et bad ghusl. Og man vil undgå sin salat bliver qadha. Må man så gerne udføre tayammum?

Hvis der ikke er mulighed for, at udføre Ghusl så er Tayammum tilladt for, at udføre bønnen, dog hvis der bliver mulighed for at udføre ghusl før bønnen bliver qadha, så skal man udføre ghusl og gentage bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#6

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#7

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Ali Sistani

Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.

Fødsel

Født d. 04/8/1930

Mashhad, Iran

453spørgsmål besvaret

70Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside