Det er ikke tilladt da det både er en forhindring for wudu samt tæller som udsmykning.
Kan fredagsbønnen blive udført hjemme af en mand og kone - hvis ikke, hvad er forudsætningerne, som skal opfyldes?
Der skal være mindst fem mennesker og indeholde to prædikener. Det skal finde sted i en distance, der ikke er mindre end 5,5 km fra en anden fredagsbøn.
As-salamu aleykum.
Jeg har to tatoveringer, fra før jeg konverterede, og de er begge steder hvor vandet skal røre under wudhu. Skal de fjernes eller er det tilladt at beholde dem?
Det er tilladt, hvis det ikke er en hindring for vandindtrængen de steder hvor man udfører wudu. Hvis tatoveringen forhindrer vandet, at nå til huden ved afvaskning (wudu) skal den fjernes.
Er det tilladt at have tatoveringer?
http://ahkam.dk/?s=tatovering
I Masjed Al Sahla og Masjed Al Kufa er der bestemte steder, hvor det er anbefalet at bede 2 eller 4 raka'at. Hvis man istedet vælger at bede en obligatorisk bøn ved et af de steder, og en mand kommer og stiller sig lige foran én (under 1 meters afstand), og begynder med at bede de anbefalede bønner, hvis bøn bliver ugyldig? Det skal ses i lyset af, at kvinden var igang med sin obligatorisk bøn, da manden kom og valgte at bede lige foran hende.
Mandens bønner bliver ugyldige.
Hvis man ikke beder, bliver fasten så accepteret ?
Din faste er gyldig. Husk alligevel, at Allah (swt) accepterer det kun fra de fromme mennesker. Det er ikke en from handling at vise lydighed mod Gud på nogle områder, men nægte at adlyde Ham på andre områder.
mit arbejde indebærer at man kører 25 km væk fra eget hjem, men dog kun en gang månedeligt. Vil man i denne situation bryde fasten? Eller hvor lang en distance skal der til inden man må bryde fasten?
Reglen om Kathirul Safar (hyppigt rejsende) gør sig ikke gældende for dig medmindre du rejser mindst 3 dage om ugen henover 6 måneder.
Bemærk, at din rejse først begynder der, hvor din by ender. Ligeså snart du rejser 22,5 km fra det sted, hvor din by ender, så betragtes du som værende rejsende.
Hvis dit job i den anden by er tidsubestemt således, at du betragter den for værende dit andet hjem, så kan du bede og faste normalt, når du er der.
Er det et krav om at bede på arabisk, når man ikke selv er araber og ikke forstår det?
Ja, det er et krav at bede på arabisk, selvom vedkommende ikke forstår, hvad der bliver sagt.
Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.
Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk.
Jeg har lige et spgs ang når man ber - hvis man er forkølet og ens næse løber.. Er det så okay at pudse sin næse inden man går igang med næste bøn? Fx man har bedt dhuhr også pudser man sin næse inden man ber asr, eller bryder det ens wudu?
Det er tilladt og bryder ikke ens wudu.
Jeg er født og opvokset i Danmark. Mine forældre er begge født og opvokset i Irak, helt specifikt byen Najaf.
Når vi besøger Najaf, beder mine forældre deres pligtige bønner "Tamam", da det er deres fødeby samt opvoksningssted. Problemet ligger dog i mit ophold i Najaf.
Når jeg besøger Najaf har jeg "Iqama intentionen" i hovedet. Altså er det et specifikt sted i denne by som jeg vil forblive i de kommende dage (mere end 10 dage). Dog forekommer det, at jeg besøger andre steder undervejs.
For eksempel. Jeg ankommer til Najaf den 1. Marts, og jeg har til intention at Najaf bliver mit "Iqama sted". Så vælger jeg at besøge Karbala i nogle timer den 3. Marts. I Karbala beder jeg self "Qasr". Jeg vender tilbage til Najaf den 3. Marts om aftenen.
Har jeg ved at besøge Karbala brudt min Iqama i Najaf? Skal jeg lave en ny intention om at forblive 10 eller 10+ dage i Najaf efter jeg vender tilbage fra Karbala?
Hvad nu hvis rejsen varer 20 dage, og jeg ved at jeg inden der er gået 10 dage kommer til at forlade Najaf flere gange, hvad er reglen for min bøn og fasten så? Kan jeg have intentionen om Iqama i Najaf hvis jeg ved, jeg skal til Karbala el andre byer indenfor de kommende dage?
Der skal bedes qasr, hvis vedkommede ikke har foretaget iqama intention for 10 dage. F.eks. hvis man ankommer til byen Najaf den første dag i måneden og man ikke har nogen intentioner om at rejse ud af byen før om 10 dage, skal man bede tamam. Hvis der forekommer en pludselig rejse på den femte dag, rejser man, og når man vender tilbage igen, skal man bede qasr, hvis man ikke har en intention om at blive i byen i 10 nætter efter dette. Men hvis man har haft intentionen om at blive i byen i 10 dage, og den tredje morgen beslutter man sig for at rejse til eksempelvis byen Baghdad, hvor rejsen dertil er efter dhuhr- og asr-bønnen, skal dhuhr- og asr-bønnen bedes tamam. Når afstanden fra byen man har haft iqama intention i overgår den tilladte distance (22.5km, dvs. 45km frem og tilbage fra destinationen), skal bønnen bedes qasr.
Imens man er på arbejde og får janaba tilstand. Og der er ikke mulighed for at tage et bad ghusl. Og man vil undgå sin salat bliver qadha. Må man så gerne udføre tayammum?
Hvis der ikke er mulighed for, at udføre Ghusl så er Tayammum tilladt for, at udføre bønnen, dog hvis der bliver mulighed for at udføre ghusl før bønnen bliver qadha, så skal man udføre ghusl og gentage bønnen.
Kan man be for vegne af en anden?
- altså hvis personen ikke beder, og jeg så vælger at be nogle bøn for ham?
Fx salat el fajr?
Det er ikke tilladt, dog kan man ansætte en der ber for en afdød person.
Er det tilladt at man afbryder sin bøn for, at berolige sit barn?
Hvis situationen var yderst nødvendig til, at afbryde bønnen så er det tilladt. Men hvis situationen var normal og barnet tager ikke skade, så er det som obligatorisk forholdsregel bedst ikke at afbryde bønnen.
Jeg har lige et spm omkring bøn og "urent" tøj. Hvis man har bedt sine 5 bønner og senere opdager, at der er små, gamle og tørrede pletter af blod på det tøj man har bedt i, skal man så gentage sine bønner igen?
Hvis en person var sikker på kroppen eller tøjet ikke var uren (Najis), og efter bøn opdager at begge var najis, så er bønnen udført korrekt.
Salam alikum
Hvis jeg kommer forsent til fredagsbøn og ikke hører noget af den første khutba og kun lidt af den anden, kan jeg bede fredagsbønnen uden at bede dhur, eller skal denne bedes ?
Ja, du kan udføre fredagsbønnen i overnævnte tilfælde.
Hvordan ber man, som en kvinde?
Du anbefales bogen "
Fra www.iambogfond.dk/index.php/boger
Såfremt man har til hensigt at udføre Eid ul- fitr bønnen, bør Fitrah, som en anbefalet forholdsregel, betales inden bønnens udførsel. Har man ikke til hensigt at udføre Eid ul- fitr bønnen, kan betalingen af Fitrah udskydes til Zuhr.
Hvis man nu ikke nået at be f.eks. Duhr og Asr og det blev Maghrib og Isha, hvilke skal man be først?
Dette er afgøre personen selv. Hvis der er masser af tid til, at Maghrib og Isha bliver qatha, så kan man starte med Duhr og Asr og derefter be Maghrib og Isha eller omvendt, dog skal de forsinkede bønner bedes som qatha.
Er det tilladt at be med niqab på?
Ja det er tilladt, hvis panden rammer turbah.
Er det tilladt at kysse ens ægtefælle i Ramadan uden det bryder ens wudu?
Ja det er tilladt, og det bryder ikke wudu.
Kan jeg udføre wudu med neglelak på?
Nej, det er nødvendigt at fjerne al neglelak
Er ayat bønnen obligatorisk og kan den bedes på vegne af andre?
Det er en obligatorisk/wajib bøn og kan ikke bedes på vegne af andre eller qadha/ på et andet tidspunkt.
Hvis du har fem dages qadha-bønner, skal du så bede disse bønner i den rigtige rækkefølge, eller kan du bede 5 gange morgenbøn først, derefter 5 gange middagsbøn osv.
Du behøver ikke, at følge rækkefølgen, hvis det er qadha-bønner.
Hvis en muslim ikke har bedt sine bønner i flere år og så begynder at bede igen, er det obligatorisk for ham at bede alle de missede bønner i alle de år, eller er det nok, at han søger om tilgivelse fra Allah og aldrig misser en bøn igen?
Han skal bede alle de missede bønner som qadha.
Er det haram, at have Extensions på? Og bliver ens salah/bøn accepteret hvis man har det på?
Det er tilladt, at bruge extensions, sålænge det ikke står i vejen for wudu/rituel afvaskning, da det ikke betragtes som en del af kroppen.
Er det tilladt at man afbryder sin bøn for, at berolige sit barn?
Hvis situationen var yderst nødvendig til, at afbryde bønnen så er det tilladt. Men hvis situationen var normal og barnet tager ikke skade, så er det som obligatorisk forholdsregel bedst ikke at afbryde bønnen.
Er ayat bønnen obligatorisk og kan den bedes på vegne af andre?
Det er en obligatorisk/wajib bøn og kan ikke bedes på vegne af andre eller qadha/ på et andet tidspunkt.
Hvordan ber man, som en kvinde?
Du anbefales bogen "
Fra www.iambogfond.dk/index.php/boger
Er det et krav om at bede på arabisk, når man ikke selv er araber og ikke forstår det?
Ja, det er et krav at bede på arabisk, selvom vedkommende ikke forstår, hvad der bliver sagt.
Jeg har lige et spm omkring bøn og "urent" tøj. Hvis man har bedt sine 5 bønner og senere opdager, at der er små, gamle og tørrede pletter af blod på det tøj man har bedt i, skal man så gentage sine bønner igen?
Hvis en person var sikker på kroppen eller tøjet ikke var uren (Najis), og efter bøn opdager at begge var najis, så er bønnen udført korrekt.
I Masjed Al Sahla og Masjed Al Kufa er der bestemte steder, hvor det er anbefalet at bede 2 eller 4 raka'at. Hvis man istedet vælger at bede en obligatorisk bøn ved et af de steder, og en mand kommer og stiller sig lige foran én (under 1 meters afstand), og begynder med at bede de anbefalede bønner, hvis bøn bliver ugyldig? Det skal ses i lyset af, at kvinden var igang med sin obligatorisk bøn, da manden kom og valgte at bede lige foran hende.
Mandens bønner bliver ugyldige.
Jeg er født og opvokset i Danmark. Mine forældre er begge født og opvokset i Irak, helt specifikt byen Najaf.
Når vi besøger Najaf, beder mine forældre deres pligtige bønner "Tamam", da det er deres fødeby samt opvoksningssted. Problemet ligger dog i mit ophold i Najaf.
Når jeg besøger Najaf har jeg "Iqama intentionen" i hovedet. Altså er det et specifikt sted i denne by som jeg vil forblive i de kommende dage (mere end 10 dage). Dog forekommer det, at jeg besøger andre steder undervejs.
For eksempel. Jeg ankommer til Najaf den 1. Marts, og jeg har til intention at Najaf bliver mit "Iqama sted". Så vælger jeg at besøge Karbala i nogle timer den 3. Marts. I Karbala beder jeg self "Qasr". Jeg vender tilbage til Najaf den 3. Marts om aftenen.
Har jeg ved at besøge Karbala brudt min Iqama i Najaf? Skal jeg lave en ny intention om at forblive 10 eller 10+ dage i Najaf efter jeg vender tilbage fra Karbala?
Hvad nu hvis rejsen varer 20 dage, og jeg ved at jeg inden der er gået 10 dage kommer til at forlade Najaf flere gange, hvad er reglen for min bøn og fasten så? Kan jeg have intentionen om Iqama i Najaf hvis jeg ved, jeg skal til Karbala el andre byer indenfor de kommende dage?
Der skal bedes qasr, hvis vedkommede ikke har foretaget iqama intention for 10 dage. F.eks. hvis man ankommer til byen Najaf den første dag i måneden og man ikke har nogen intentioner om at rejse ud af byen før om 10 dage, skal man bede tamam. Hvis der forekommer en pludselig rejse på den femte dag, rejser man, og når man vender tilbage igen, skal man bede qasr, hvis man ikke har en intention om at blive i byen i 10 nætter efter dette. Men hvis man har haft intentionen om at blive i byen i 10 dage, og den tredje morgen beslutter man sig for at rejse til eksempelvis byen Baghdad, hvor rejsen dertil er efter dhuhr- og asr-bønnen, skal dhuhr- og asr-bønnen bedes tamam. Når afstanden fra byen man har haft iqama intention i overgår den tilladte distance (22.5km, dvs. 45km frem og tilbage fra destinationen), skal bønnen bedes qasr.
Er det haram, at have Extensions på? Og bliver ens salah/bøn accepteret hvis man har det på?
Det er tilladt, at bruge extensions, sålænge det ikke står i vejen for wudu/rituel afvaskning, da det ikke betragtes som en del af kroppen.
Jeg har lige et spgs ang når man ber - hvis man er forkølet og ens næse løber.. Er det så okay at pudse sin næse inden man går igang med næste bøn? Fx man har bedt dhuhr også pudser man sin næse inden man ber asr, eller bryder det ens wudu?
Det er tilladt og bryder ikke ens wudu.
Hvis man nu ikke nået at be f.eks. Duhr og Asr og det blev Maghrib og Isha, hvilke skal man be først?
Dette er afgøre personen selv. Hvis der er masser af tid til, at Maghrib og Isha bliver qatha, så kan man starte med Duhr og Asr og derefter be Maghrib og Isha eller omvendt, dog skal de forsinkede bønner bedes som qatha.
Salam alikum
Hvis jeg kommer forsent til fredagsbøn og ikke hører noget af den første khutba og kun lidt af den anden, kan jeg bede fredagsbønnen uden at bede dhur, eller skal denne bedes ?
Ja, du kan udføre fredagsbønnen i overnævnte tilfælde.
Kan fredagsbønnen blive udført hjemme af en mand og kone - hvis ikke, hvad er forudsætningerne, som skal opfyldes?
Der skal være mindst fem mennesker og indeholde to prædikener. Det skal finde sted i en distance, der ikke er mindre end 5,5 km fra en anden fredagsbøn.
Er det tilladt at kysse ens ægtefælle i Ramadan uden det bryder ens wudu?
Ja det er tilladt, og det bryder ikke wudu.
Såfremt man har til hensigt at udføre Eid ul- fitr bønnen, bør Fitrah, som en anbefalet forholdsregel, betales inden bønnens udførsel. Har man ikke til hensigt at udføre Eid ul- fitr bønnen, kan betalingen af Fitrah udskydes til Zuhr.
mit arbejde indebærer at man kører 25 km væk fra eget hjem, men dog kun en gang månedeligt. Vil man i denne situation bryde fasten? Eller hvor lang en distance skal der til inden man må bryde fasten?
Reglen om Kathirul Safar (hyppigt rejsende) gør sig ikke gældende for dig medmindre du rejser mindst 3 dage om ugen henover 6 måneder.
Bemærk, at din rejse først begynder der, hvor din by ender. Ligeså snart du rejser 22,5 km fra det sted, hvor din by ender, så betragtes du som værende rejsende.
Hvis dit job i den anden by er tidsubestemt således, at du betragter den for værende dit andet hjem, så kan du bede og faste normalt, når du er der.
Imens man er på arbejde og får janaba tilstand. Og der er ikke mulighed for at tage et bad ghusl. Og man vil undgå sin salat bliver qadha. Må man så gerne udføre tayammum?
Hvis der ikke er mulighed for, at udføre Ghusl så er Tayammum tilladt for, at udføre bønnen, dog hvis der bliver mulighed for at udføre ghusl før bønnen bliver qadha, så skal man udføre ghusl og gentage bønnen.
Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.
Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk.
Kan jeg udføre wudu med neglelak på?
Nej, det er nødvendigt at fjerne al neglelak
Er det tilladt at be med niqab på?
Ja det er tilladt, hvis panden rammer turbah.
Hvis du har fem dages qadha-bønner, skal du så bede disse bønner i den rigtige rækkefølge, eller kan du bede 5 gange morgenbøn først, derefter 5 gange middagsbøn osv.
Du behøver ikke, at følge rækkefølgen, hvis det er qadha-bønner.
Hvis man ikke beder, bliver fasten så accepteret ?
Din faste er gyldig. Husk alligevel, at Allah (swt) accepterer det kun fra de fromme mennesker. Det er ikke en from handling at vise lydighed mod Gud på nogle områder, men nægte at adlyde Ham på andre områder.
Kan man be for vegne af en anden?
- altså hvis personen ikke beder, og jeg så vælger at be nogle bøn for ham?
Fx salat el fajr?
Det er ikke tilladt, dog kan man ansætte en der ber for en afdød person.
Er Single lashes tilladt? (Opfyldning af vipper som gøres via en lim bla.)
Det er ikke tilladt da det både er en forhindring for wudu samt tæller som udsmykning.
Hvis en muslim ikke har bedt sine bønner i flere år og så begynder at bede igen, er det obligatorisk for ham at bede alle de missede bønner i alle de år, eller er det nok, at han søger om tilgivelse fra Allah og aldrig misser en bøn igen?
Han skal bede alle de missede bønner som qadha.
As-salamu aleykum.
Jeg har to tatoveringer, fra før jeg konverterede, og de er begge steder hvor vandet skal røre under wudhu. Skal de fjernes eller er det tilladt at beholde dem?
Det er tilladt, hvis det ikke er en hindring for vandindtrængen de steder hvor man udfører wudu. Hvis tatoveringen forhindrer vandet, at nå til huden ved afvaskning (wudu) skal den fjernes.
Er det tilladt at have tatoveringer?
http://ahkam.dk/?s=tatovering
Hvis man ikke beder, bliver fasten så accepteret ?
Din faste er gyldig. Husk alligevel, at Allah (swt) accepterer det kun fra de fromme mennesker. Det er ikke en from handling at vise lydighed mod Gud på nogle områder, men nægte at adlyde Ham på andre områder.
Hvis du har fem dages qadha-bønner, skal du så bede disse bønner i den rigtige rækkefølge, eller kan du bede 5 gange morgenbøn først, derefter 5 gange middagsbøn osv.
Du behøver ikke, at følge rækkefølgen, hvis det er qadha-bønner.
Jeg er født og opvokset i Danmark. Mine forældre er begge født og opvokset i Irak, helt specifikt byen Najaf.
Når vi besøger Najaf, beder mine forældre deres pligtige bønner "Tamam", da det er deres fødeby samt opvoksningssted. Problemet ligger dog i mit ophold i Najaf.
Når jeg besøger Najaf har jeg "Iqama intentionen" i hovedet. Altså er det et specifikt sted i denne by som jeg vil forblive i de kommende dage (mere end 10 dage). Dog forekommer det, at jeg besøger andre steder undervejs.
For eksempel. Jeg ankommer til Najaf den 1. Marts, og jeg har til intention at Najaf bliver mit "Iqama sted". Så vælger jeg at besøge Karbala i nogle timer den 3. Marts. I Karbala beder jeg self "Qasr". Jeg vender tilbage til Najaf den 3. Marts om aftenen.
Har jeg ved at besøge Karbala brudt min Iqama i Najaf? Skal jeg lave en ny intention om at forblive 10 eller 10+ dage i Najaf efter jeg vender tilbage fra Karbala?
Hvad nu hvis rejsen varer 20 dage, og jeg ved at jeg inden der er gået 10 dage kommer til at forlade Najaf flere gange, hvad er reglen for min bøn og fasten så? Kan jeg have intentionen om Iqama i Najaf hvis jeg ved, jeg skal til Karbala el andre byer indenfor de kommende dage?
Der skal bedes qasr, hvis vedkommede ikke har foretaget iqama intention for 10 dage. F.eks. hvis man ankommer til byen Najaf den første dag i måneden og man ikke har nogen intentioner om at rejse ud af byen før om 10 dage, skal man bede tamam. Hvis der forekommer en pludselig rejse på den femte dag, rejser man, og når man vender tilbage igen, skal man bede qasr, hvis man ikke har en intention om at blive i byen i 10 nætter efter dette. Men hvis man har haft intentionen om at blive i byen i 10 dage, og den tredje morgen beslutter man sig for at rejse til eksempelvis byen Baghdad, hvor rejsen dertil er efter dhuhr- og asr-bønnen, skal dhuhr- og asr-bønnen bedes tamam. Når afstanden fra byen man har haft iqama intention i overgår den tilladte distance (22.5km, dvs. 45km frem og tilbage fra destinationen), skal bønnen bedes qasr.
Er det haram, at have Extensions på? Og bliver ens salah/bøn accepteret hvis man har det på?
Det er tilladt, at bruge extensions, sålænge det ikke står i vejen for wudu/rituel afvaskning, da det ikke betragtes som en del af kroppen.
Hvis en muslim ikke har bedt sine bønner i flere år og så begynder at bede igen, er det obligatorisk for ham at bede alle de missede bønner i alle de år, eller er det nok, at han søger om tilgivelse fra Allah og aldrig misser en bøn igen?
Han skal bede alle de missede bønner som qadha.
Er ayat bønnen obligatorisk og kan den bedes på vegne af andre?
Det er en obligatorisk/wajib bøn og kan ikke bedes på vegne af andre eller qadha/ på et andet tidspunkt.
Er det tilladt at be med niqab på?
Ja det er tilladt, hvis panden rammer turbah.
Hvis man nu ikke nået at be f.eks. Duhr og Asr og det blev Maghrib og Isha, hvilke skal man be først?
Dette er afgøre personen selv. Hvis der er masser af tid til, at Maghrib og Isha bliver qatha, så kan man starte med Duhr og Asr og derefter be Maghrib og Isha eller omvendt, dog skal de forsinkede bønner bedes som qatha.
Såfremt man har til hensigt at udføre Eid ul- fitr bønnen, bør Fitrah, som en anbefalet forholdsregel, betales inden bønnens udførsel. Har man ikke til hensigt at udføre Eid ul- fitr bønnen, kan betalingen af Fitrah udskydes til Zuhr.
Hvordan ber man, som en kvinde?
Du anbefales bogen "
Fra www.iambogfond.dk/index.php/boger
Salam alikum
Hvis jeg kommer forsent til fredagsbøn og ikke hører noget af den første khutba og kun lidt af den anden, kan jeg bede fredagsbønnen uden at bede dhur, eller skal denne bedes ?
Ja, du kan udføre fredagsbønnen i overnævnte tilfælde.
Jeg har lige et spm omkring bøn og "urent" tøj. Hvis man har bedt sine 5 bønner og senere opdager, at der er små, gamle og tørrede pletter af blod på det tøj man har bedt i, skal man så gentage sine bønner igen?
Hvis en person var sikker på kroppen eller tøjet ikke var uren (Najis), og efter bøn opdager at begge var najis, så er bønnen udført korrekt.
Er det tilladt at man afbryder sin bøn for, at berolige sit barn?
Hvis situationen var yderst nødvendig til, at afbryde bønnen så er det tilladt. Men hvis situationen var normal og barnet tager ikke skade, så er det som obligatorisk forholdsregel bedst ikke at afbryde bønnen.
Kan man be for vegne af en anden?
- altså hvis personen ikke beder, og jeg så vælger at be nogle bøn for ham?
Fx salat el fajr?
Det er ikke tilladt, dog kan man ansætte en der ber for en afdød person.
Imens man er på arbejde og får janaba tilstand. Og der er ikke mulighed for at tage et bad ghusl. Og man vil undgå sin salat bliver qadha. Må man så gerne udføre tayammum?
Hvis der ikke er mulighed for, at udføre Ghusl så er Tayammum tilladt for, at udføre bønnen, dog hvis der bliver mulighed for at udføre ghusl før bønnen bliver qadha, så skal man udføre ghusl og gentage bønnen.
Jeg har lige et spgs ang når man ber - hvis man er forkølet og ens næse løber.. Er det så okay at pudse sin næse inden man går igang med næste bøn? Fx man har bedt dhuhr også pudser man sin næse inden man ber asr, eller bryder det ens wudu?
Det er tilladt og bryder ikke ens wudu.
Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.
Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk.
Er det et krav om at bede på arabisk, når man ikke selv er araber og ikke forstår det?
Ja, det er et krav at bede på arabisk, selvom vedkommende ikke forstår, hvad der bliver sagt.
mit arbejde indebærer at man kører 25 km væk fra eget hjem, men dog kun en gang månedeligt. Vil man i denne situation bryde fasten? Eller hvor lang en distance skal der til inden man må bryde fasten?
Reglen om Kathirul Safar (hyppigt rejsende) gør sig ikke gældende for dig medmindre du rejser mindst 3 dage om ugen henover 6 måneder.
Bemærk, at din rejse først begynder der, hvor din by ender. Ligeså snart du rejser 22,5 km fra det sted, hvor din by ender, så betragtes du som værende rejsende.
Hvis dit job i den anden by er tidsubestemt således, at du betragter den for værende dit andet hjem, så kan du bede og faste normalt, når du er der.
I Masjed Al Sahla og Masjed Al Kufa er der bestemte steder, hvor det er anbefalet at bede 2 eller 4 raka'at. Hvis man istedet vælger at bede en obligatorisk bøn ved et af de steder, og en mand kommer og stiller sig lige foran én (under 1 meters afstand), og begynder med at bede de anbefalede bønner, hvis bøn bliver ugyldig? Det skal ses i lyset af, at kvinden var igang med sin obligatorisk bøn, da manden kom og valgte at bede lige foran hende.
Mandens bønner bliver ugyldige.
As-salamu aleykum.
Jeg har to tatoveringer, fra før jeg konverterede, og de er begge steder hvor vandet skal røre under wudhu. Skal de fjernes eller er det tilladt at beholde dem?
Det er tilladt, hvis det ikke er en hindring for vandindtrængen de steder hvor man udfører wudu. Hvis tatoveringen forhindrer vandet, at nå til huden ved afvaskning (wudu) skal den fjernes.
Kan fredagsbønnen blive udført hjemme af en mand og kone - hvis ikke, hvad er forudsætningerne, som skal opfyldes?
Der skal være mindst fem mennesker og indeholde to prædikener. Det skal finde sted i en distance, der ikke er mindre end 5,5 km fra en anden fredagsbøn.
Kan jeg udføre wudu med neglelak på?
Nej, det er nødvendigt at fjerne al neglelak
Er det tilladt at kysse ens ægtefælle i Ramadan uden det bryder ens wudu?
Ja det er tilladt, og det bryder ikke wudu.
Er det tilladt at have tatoveringer?
http://ahkam.dk/?s=tatovering
Er Single lashes tilladt? (Opfyldning af vipper som gøres via en lim bla.)
Det er ikke tilladt da det både er en forhindring for wudu samt tæller som udsmykning.
Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.
Født d. 04/8/1930
Er Single lashes tilladt? (Opfyldning af vipper som gøres via en lim bla.)