Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Qadaa 15 spørgsmål

#1

Bryder man fasten hvis man glemmer at lave ghusl?

Hvis personen i Janabat i måneden Ramadan glemmer at foretage Ghusl  og husker det efter en dag, så skal han foretage qadha for den ene dag. Hvis han glemmer det i løbet af et antal dage, så skal han faste qadha alle de dage, som han er sikker på, at han har været i Janabat. For eksempel, hvis han ikke er sikker på, at han har været i Janabat i tre eller fire dage, så skal han faste qadha for tre dage. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://islamicmobility.com//pdf/Fasting%20Rules%20from%20Islamic%20Laws.pdf

Print spørgsmålet og svaret

#2

Hvordan forholder det sig, hvis man har været til tandlægen, hvor behandlingen indebar indtagelse af vand samt bedøvelse, er ens fasten så brudt (og man derved kan spise og drikke) eller skal man fortsætte med at afholde sig fra mad og drikke indtil Futur?

Afhænger det af, hvornår behandlingen hændte, altså før/efter Salat Al Dhuhr?

Hvis indtagelsen af vand fandt sted bevidst og intentionelt, så er fasten blevet brudt. 

De skal forsætte med at faste og qadha skal foretages inden næste ramadan-måned indledes.
Hvis de var vidende om, at besøget hos tandlægen ville bryde deres faste, så er de forpligtet til at foretage kaffarah, hvis ikke, så er qadha tilstrækkeligt.

Bemærk, at reglen om kaffarah ved sygdom afviger fra det tidligere nævnte.

 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Hvis man bryder en distance på 22,5 km fra det sted man til start befinder sig i Ramadan mere end 4 gange, vil dette så anses for værende Katheer ul Safar, hvis intentionen kun er for at bryde ens fasten?

هل قطع المسافه الشرعية في رمضان اكثر من اربع مرات تعتبر كثرت سفر اذا كانت النيه فقط لغرض الافطار

Reglen om Kathirul Safar (hyppigt rejsende) gøre sig ikke gældende for dig med mindre du rejser mindst 3 dage om ugen hen over 6 måneder.

Bemærk,at din rejse først begynder der, hvor din by ender. Ligeså snart du rejser 22,5 km fra det sted, hvor din by ender, så betragtes du som værende rejsende.

Hvis dit job i den anden by er tidsubestemt således, at du betragter den for værende dit andet hjem, så kan du bede og faste normalt, når du er der.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/arabic/qa/search/1100/

Print spørgsmålet og svaret

#4

mit arbejde indebærer at man kører 25 km væk fra eget hjem, men dog kun en gang månedeligt. Vil man i denne situation bryde fasten? Eller hvor lang en distance skal der til inden man må bryde fasten?

Reglen om Kathirul Safar (hyppigt rejsende) gør sig ikke gældende for dig medmindre du rejser mindst 3 dage om ugen henover 6 måneder.

Bemærk, at din rejse først begynder der, hvor din by ender. Ligeså snart du rejser 22,5 km fra det sted, hvor din by ender, så betragtes du som værende rejsende.

Hvis dit job i den anden by er tidsubestemt således, at du betragter den for værende dit andet hjem, så kan du bede og faste normalt, når du er der.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/arabic/qa/02382/

Print spørgsmålet og svaret

#5

Jeg rejser d. 23/6 til Mashad, og letter fra Danmark kl. 10.50, der er 32 km fra hjemmet til lufthavnen.
1. Skal jeg fortsat være fastende og åbne fasten oppe i flyet? Eller kan jeg åbne fasten i lufthavnen før vi letter?
2. Dagen skal vel skyldes?

Alle Maraje’- med undtagelse af Imam Khomeini (RA) er af den opfattelse, at hvis du bor i storbyer som fx København, så vil din rejse starte der, hvor din forstad ender – er af den mening, at begyndelsen på din rejse starter fra der, hvor de lokale residenter betragter det som enden af byen. Ligeså snart du rejser væk fra det sted med omkring 22,5 kilometer, så er du en rejsende.

Vær opmærksom på følgende situationer og ansvar:

  1. Hvis du rejser efter Dhuhr (middags)-bønnen, så skal du forsætte med at faste den dag.
  2. Hvis du rejser om morgenen men vender tilbage før Dhuhr (middag), eller flyver hjem og lander før dhuhr: så har du muligheden for at bryde din faste, mens du er væk, eller hvis du ikke har foretaget noget, der bryder fasten og afholder dig fra at drikke og spise indtil du når til din by før dhuhr, så kan du foretage intentionen om at faste den dag.
  3. Hvis du rejser om morgenen uden en intention om at vende tilbage før dhuhr; så kan du bryde din faste ligeså snart du har passeret de 22,5 kilometer.

Du er forpligtet til at foretage dine missede faste qadha inden næste Ramadan-måned indledes. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.askthesheikh.com/faqs-for-ramadhan/

Print spørgsmålet og svaret

#6

Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.

 

Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og  udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#7

Jeg er født og opvokset i Danmark. Mine forældre er begge født og opvokset i Irak, helt specifikt byen Najaf.

Når vi besøger Najaf, beder mine forældre deres pligtige bønner "Tamam", da det er deres fødeby samt opvoksningssted. Problemet ligger dog i mit ophold i Najaf.

Når jeg besøger Najaf har jeg "Iqama intentionen" i hovedet. Altså er det et specifikt sted i denne by som jeg vil forblive i de kommende dage (mere end 10 dage). Dog forekommer det, at jeg besøger andre steder undervejs.

For eksempel. Jeg ankommer til Najaf den 1. Marts, og jeg har til intention at Najaf bliver mit "Iqama sted". Så vælger jeg at besøge Karbala i nogle timer den 3. Marts. I Karbala beder jeg self "Qasr". Jeg vender tilbage til Najaf den 3. Marts om aftenen.

Har jeg ved at besøge Karbala brudt min Iqama i Najaf? Skal jeg lave en ny intention om at forblive 10 eller 10+ dage i Najaf efter jeg vender tilbage fra Karbala?

Hvad nu hvis rejsen varer 20 dage, og jeg ved at jeg inden der er gået 10 dage kommer til at forlade Najaf flere gange, hvad er reglen for min bøn og fasten så? Kan jeg have intentionen om Iqama i Najaf hvis jeg ved, jeg skal til Karbala el andre byer indenfor de kommende dage?

 

Der skal bedes qasr, hvis vedkommede ikke har foretaget iqama intention for 10 dage. F.eks. hvis man ankommer til byen Najaf den første dag i måneden og man ikke har nogen intentioner om at rejse ud af byen før om 10 dage, skal man bede tamam. Hvis der forekommer en pludselig rejse på den femte dag, rejser man, og når man vender tilbage igen, skal man bede qasr, hvis man ikke har en intention om at blive i byen i 10 nætter efter dette. Men hvis man har haft intentionen om at blive i byen i 10 dage, og den tredje morgen beslutter man sig for at rejse til eksempelvis byen Baghdad, hvor rejsen dertil er efter dhuhr- og asr-bønnen, skal dhuhr- og asr-bønnen bedes tamam. Når afstanden fra byen man har haft iqama intention i overgår den tilladte distance (22.5km, dvs. 45km frem og tilbage fra destinationen), skal bønnen bedes qasr.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#8

Imens man er på arbejde og får janaba tilstand. Og der er ikke mulighed for at tage et bad ghusl. Og man vil undgå sin salat bliver qadha. Må man så gerne udføre tayammum?

Hvis der ikke er mulighed for, at udføre Ghusl så er Tayammum tilladt for, at udføre bønnen, dog hvis der bliver mulighed for at udføre ghusl før bønnen bliver qadha, så skal man udføre ghusl og gentage bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#9

Kan man be for vegne af en anden?
- altså hvis personen ikke beder, og jeg så vælger at be nogle bøn for ham?
Fx salat el fajr?

Det er ikke tilladt, dog kan man ansætte en der ber for en afdød person.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2260/

Print spørgsmålet og svaret

#10

Jeg skylder nogle obligatoriske faste dage fra sidste ramadan, - Er det tilladt at udskyde de dage jeg mangler til efter fødslen?

Det er tilladt hvis du når at faste dem inden ramadan uden det påvirker graviditet.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#11

Jeg har lige et spm omkring bøn og "urent" tøj. Hvis man har bedt sine 5 bønner og senere opdager, at der er små, gamle og tørrede pletter af blod på det tøj man har bedt i, skal man så gentage sine bønner igen?

Hvis en person var sikker på kroppen eller tøjet ikke var uren (Najis), og efter bøn opdager at begge var najis, så er bønnen udført korrekt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: www.sistani.org/english/book/48/2211/

Print spørgsmålet og svaret

#12

Jeg mangler en obligatorisk fastedag fra Ramadan. Jeg valgte at udføre den som qadhaa tilfældigt i går, men min niyah kom først to minutter efter, at fajr var gået ind. Vil det stadig tælle som om, jeg har udført qadhaa-fasten, eller bliver det talt som en normal fastedag, og jeg så bliver nødt til at udføre min qadhaa-fastedag en anden dag?

Den var gyldig.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2262/

Print spørgsmålet og svaret

#13

 

Hvis jeg har to qadhaa-fastedage fra Ramadan i 2011, og jeg fastede dem ikke om igen inden den nye Ramadan startede, hvad gør jeg så?

Hvis en person ikke faster under Ramadan pga. en forhindring, og denne forhindring forsvinder, efter at Ramadan er slut, og han stadig ikke udfører sin qadhaa-faste bevidst, skal han udføre qadhaa-fasten inklusiv at betale for mad til de fattige for hver en misset fastedag.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2278/

Print spørgsmålet og svaret

#14

Hvis jeg har været muslim og derefter forlader islam, men kommer tilbage til islam igen, skal jeg så udføre de bønner, jeg ikke har udført i den tid, hvor jeg havde forladt islam?

 

Qadhaa-bønner er påkrævet.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#15

Hvis jeg er rejsende, og jeg har qadhaa-bønner, som jeg skal udføre, skal jeg udføre dem som qasr-bønner eller som ordinære, nu hvor jeg er rejsende?

De skal udføres, som da du missede dem. Hvis du missede dem, mens du ikke var rejsende, skal de udføres som ordinære bønner.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#1

Jeg har lige et spm omkring bøn og "urent" tøj. Hvis man har bedt sine 5 bønner og senere opdager, at der er små, gamle og tørrede pletter af blod på det tøj man har bedt i, skal man så gentage sine bønner igen?

Hvis en person var sikker på kroppen eller tøjet ikke var uren (Najis), og efter bøn opdager at begge var najis, så er bønnen udført korrekt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: www.sistani.org/english/book/48/2211/

Print spørgsmålet og svaret

#2

Jeg er født og opvokset i Danmark. Mine forældre er begge født og opvokset i Irak, helt specifikt byen Najaf.

Når vi besøger Najaf, beder mine forældre deres pligtige bønner "Tamam", da det er deres fødeby samt opvoksningssted. Problemet ligger dog i mit ophold i Najaf.

Når jeg besøger Najaf har jeg "Iqama intentionen" i hovedet. Altså er det et specifikt sted i denne by som jeg vil forblive i de kommende dage (mere end 10 dage). Dog forekommer det, at jeg besøger andre steder undervejs.

For eksempel. Jeg ankommer til Najaf den 1. Marts, og jeg har til intention at Najaf bliver mit "Iqama sted". Så vælger jeg at besøge Karbala i nogle timer den 3. Marts. I Karbala beder jeg self "Qasr". Jeg vender tilbage til Najaf den 3. Marts om aftenen.

Har jeg ved at besøge Karbala brudt min Iqama i Najaf? Skal jeg lave en ny intention om at forblive 10 eller 10+ dage i Najaf efter jeg vender tilbage fra Karbala?

Hvad nu hvis rejsen varer 20 dage, og jeg ved at jeg inden der er gået 10 dage kommer til at forlade Najaf flere gange, hvad er reglen for min bøn og fasten så? Kan jeg have intentionen om Iqama i Najaf hvis jeg ved, jeg skal til Karbala el andre byer indenfor de kommende dage?

 

Der skal bedes qasr, hvis vedkommede ikke har foretaget iqama intention for 10 dage. F.eks. hvis man ankommer til byen Najaf den første dag i måneden og man ikke har nogen intentioner om at rejse ud af byen før om 10 dage, skal man bede tamam. Hvis der forekommer en pludselig rejse på den femte dag, rejser man, og når man vender tilbage igen, skal man bede qasr, hvis man ikke har en intention om at blive i byen i 10 nætter efter dette. Men hvis man har haft intentionen om at blive i byen i 10 dage, og den tredje morgen beslutter man sig for at rejse til eksempelvis byen Baghdad, hvor rejsen dertil er efter dhuhr- og asr-bønnen, skal dhuhr- og asr-bønnen bedes tamam. Når afstanden fra byen man har haft iqama intention i overgår den tilladte distance (22.5km, dvs. 45km frem og tilbage fra destinationen), skal bønnen bedes qasr.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Jeg rejser d. 23/6 til Mashad, og letter fra Danmark kl. 10.50, der er 32 km fra hjemmet til lufthavnen.
1. Skal jeg fortsat være fastende og åbne fasten oppe i flyet? Eller kan jeg åbne fasten i lufthavnen før vi letter?
2. Dagen skal vel skyldes?

Alle Maraje’- med undtagelse af Imam Khomeini (RA) er af den opfattelse, at hvis du bor i storbyer som fx København, så vil din rejse starte der, hvor din forstad ender – er af den mening, at begyndelsen på din rejse starter fra der, hvor de lokale residenter betragter det som enden af byen. Ligeså snart du rejser væk fra det sted med omkring 22,5 kilometer, så er du en rejsende.

Vær opmærksom på følgende situationer og ansvar:

  1. Hvis du rejser efter Dhuhr (middags)-bønnen, så skal du forsætte med at faste den dag.
  2. Hvis du rejser om morgenen men vender tilbage før Dhuhr (middag), eller flyver hjem og lander før dhuhr: så har du muligheden for at bryde din faste, mens du er væk, eller hvis du ikke har foretaget noget, der bryder fasten og afholder dig fra at drikke og spise indtil du når til din by før dhuhr, så kan du foretage intentionen om at faste den dag.
  3. Hvis du rejser om morgenen uden en intention om at vende tilbage før dhuhr; så kan du bryde din faste ligeså snart du har passeret de 22,5 kilometer.

Du er forpligtet til at foretage dine missede faste qadha inden næste Ramadan-måned indledes. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.askthesheikh.com/faqs-for-ramadhan/

Print spørgsmålet og svaret

#4

Jeg skylder nogle obligatoriske faste dage fra sidste ramadan, - Er det tilladt at udskyde de dage jeg mangler til efter fødslen?

Det er tilladt hvis du når at faste dem inden ramadan uden det påvirker graviditet.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#5

mit arbejde indebærer at man kører 25 km væk fra eget hjem, men dog kun en gang månedeligt. Vil man i denne situation bryde fasten? Eller hvor lang en distance skal der til inden man må bryde fasten?

Reglen om Kathirul Safar (hyppigt rejsende) gør sig ikke gældende for dig medmindre du rejser mindst 3 dage om ugen henover 6 måneder.

Bemærk, at din rejse først begynder der, hvor din by ender. Ligeså snart du rejser 22,5 km fra det sted, hvor din by ender, så betragtes du som værende rejsende.

Hvis dit job i den anden by er tidsubestemt således, at du betragter den for værende dit andet hjem, så kan du bede og faste normalt, når du er der.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/arabic/qa/02382/

Print spørgsmålet og svaret

#6

Imens man er på arbejde og får janaba tilstand. Og der er ikke mulighed for at tage et bad ghusl. Og man vil undgå sin salat bliver qadha. Må man så gerne udføre tayammum?

Hvis der ikke er mulighed for, at udføre Ghusl så er Tayammum tilladt for, at udføre bønnen, dog hvis der bliver mulighed for at udføre ghusl før bønnen bliver qadha, så skal man udføre ghusl og gentage bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#7

Hvis man bryder en distance på 22,5 km fra det sted man til start befinder sig i Ramadan mere end 4 gange, vil dette så anses for værende Katheer ul Safar, hvis intentionen kun er for at bryde ens fasten?

هل قطع المسافه الشرعية في رمضان اكثر من اربع مرات تعتبر كثرت سفر اذا كانت النيه فقط لغرض الافطار

Reglen om Kathirul Safar (hyppigt rejsende) gøre sig ikke gældende for dig med mindre du rejser mindst 3 dage om ugen hen over 6 måneder.

Bemærk,at din rejse først begynder der, hvor din by ender. Ligeså snart du rejser 22,5 km fra det sted, hvor din by ender, så betragtes du som værende rejsende.

Hvis dit job i den anden by er tidsubestemt således, at du betragter den for værende dit andet hjem, så kan du bede og faste normalt, når du er der.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/arabic/qa/search/1100/

Print spørgsmålet og svaret

#8

Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.

 

Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og  udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#9

Jeg mangler en obligatorisk fastedag fra Ramadan. Jeg valgte at udføre den som qadhaa tilfældigt i går, men min niyah kom først to minutter efter, at fajr var gået ind. Vil det stadig tælle som om, jeg har udført qadhaa-fasten, eller bliver det talt som en normal fastedag, og jeg så bliver nødt til at udføre min qadhaa-fastedag en anden dag?

Den var gyldig.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2262/

Print spørgsmålet og svaret

#10

 

Hvis jeg har to qadhaa-fastedage fra Ramadan i 2011, og jeg fastede dem ikke om igen inden den nye Ramadan startede, hvad gør jeg så?

Hvis en person ikke faster under Ramadan pga. en forhindring, og denne forhindring forsvinder, efter at Ramadan er slut, og han stadig ikke udfører sin qadhaa-faste bevidst, skal han udføre qadhaa-fasten inklusiv at betale for mad til de fattige for hver en misset fastedag.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2278/

Print spørgsmålet og svaret

#11

Hvis jeg har været muslim og derefter forlader islam, men kommer tilbage til islam igen, skal jeg så udføre de bønner, jeg ikke har udført i den tid, hvor jeg havde forladt islam?

 

Qadhaa-bønner er påkrævet.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#12

Hvis jeg er rejsende, og jeg har qadhaa-bønner, som jeg skal udføre, skal jeg udføre dem som qasr-bønner eller som ordinære, nu hvor jeg er rejsende?

De skal udføres, som da du missede dem. Hvis du missede dem, mens du ikke var rejsende, skal de udføres som ordinære bønner.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#13

Bryder man fasten hvis man glemmer at lave ghusl?

Hvis personen i Janabat i måneden Ramadan glemmer at foretage Ghusl  og husker det efter en dag, så skal han foretage qadha for den ene dag. Hvis han glemmer det i løbet af et antal dage, så skal han faste qadha alle de dage, som han er sikker på, at han har været i Janabat. For eksempel, hvis han ikke er sikker på, at han har været i Janabat i tre eller fire dage, så skal han faste qadha for tre dage. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://islamicmobility.com//pdf/Fasting%20Rules%20from%20Islamic%20Laws.pdf

Print spørgsmålet og svaret

#14

Kan man be for vegne af en anden?
- altså hvis personen ikke beder, og jeg så vælger at be nogle bøn for ham?
Fx salat el fajr?

Det er ikke tilladt, dog kan man ansætte en der ber for en afdød person.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2260/

Print spørgsmålet og svaret

#15

Hvordan forholder det sig, hvis man har været til tandlægen, hvor behandlingen indebar indtagelse af vand samt bedøvelse, er ens fasten så brudt (og man derved kan spise og drikke) eller skal man fortsætte med at afholde sig fra mad og drikke indtil Futur?

Afhænger det af, hvornår behandlingen hændte, altså før/efter Salat Al Dhuhr?

Hvis indtagelsen af vand fandt sted bevidst og intentionelt, så er fasten blevet brudt. 

De skal forsætte med at faste og qadha skal foretages inden næste ramadan-måned indledes.
Hvis de var vidende om, at besøget hos tandlægen ville bryde deres faste, så er de forpligtet til at foretage kaffarah, hvis ikke, så er qadha tilstrækkeligt.

Bemærk, at reglen om kaffarah ved sygdom afviger fra det tidligere nævnte.

 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Hvis jeg er rejsende, og jeg har qadhaa-bønner, som jeg skal udføre, skal jeg udføre dem som qasr-bønner eller som ordinære, nu hvor jeg er rejsende?

De skal udføres, som da du missede dem. Hvis du missede dem, mens du ikke var rejsende, skal de udføres som ordinære bønner.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#2

 

Hvis jeg har to qadhaa-fastedage fra Ramadan i 2011, og jeg fastede dem ikke om igen inden den nye Ramadan startede, hvad gør jeg så?

Hvis en person ikke faster under Ramadan pga. en forhindring, og denne forhindring forsvinder, efter at Ramadan er slut, og han stadig ikke udfører sin qadhaa-faste bevidst, skal han udføre qadhaa-fasten inklusiv at betale for mad til de fattige for hver en misset fastedag.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2278/

Print spørgsmålet og svaret

#3

Jeg er født og opvokset i Danmark. Mine forældre er begge født og opvokset i Irak, helt specifikt byen Najaf.

Når vi besøger Najaf, beder mine forældre deres pligtige bønner "Tamam", da det er deres fødeby samt opvoksningssted. Problemet ligger dog i mit ophold i Najaf.

Når jeg besøger Najaf har jeg "Iqama intentionen" i hovedet. Altså er det et specifikt sted i denne by som jeg vil forblive i de kommende dage (mere end 10 dage). Dog forekommer det, at jeg besøger andre steder undervejs.

For eksempel. Jeg ankommer til Najaf den 1. Marts, og jeg har til intention at Najaf bliver mit "Iqama sted". Så vælger jeg at besøge Karbala i nogle timer den 3. Marts. I Karbala beder jeg self "Qasr". Jeg vender tilbage til Najaf den 3. Marts om aftenen.

Har jeg ved at besøge Karbala brudt min Iqama i Najaf? Skal jeg lave en ny intention om at forblive 10 eller 10+ dage i Najaf efter jeg vender tilbage fra Karbala?

Hvad nu hvis rejsen varer 20 dage, og jeg ved at jeg inden der er gået 10 dage kommer til at forlade Najaf flere gange, hvad er reglen for min bøn og fasten så? Kan jeg have intentionen om Iqama i Najaf hvis jeg ved, jeg skal til Karbala el andre byer indenfor de kommende dage?

 

Der skal bedes qasr, hvis vedkommede ikke har foretaget iqama intention for 10 dage. F.eks. hvis man ankommer til byen Najaf den første dag i måneden og man ikke har nogen intentioner om at rejse ud af byen før om 10 dage, skal man bede tamam. Hvis der forekommer en pludselig rejse på den femte dag, rejser man, og når man vender tilbage igen, skal man bede qasr, hvis man ikke har en intention om at blive i byen i 10 nætter efter dette. Men hvis man har haft intentionen om at blive i byen i 10 dage, og den tredje morgen beslutter man sig for at rejse til eksempelvis byen Baghdad, hvor rejsen dertil er efter dhuhr- og asr-bønnen, skal dhuhr- og asr-bønnen bedes tamam. Når afstanden fra byen man har haft iqama intention i overgår den tilladte distance (22.5km, dvs. 45km frem og tilbage fra destinationen), skal bønnen bedes qasr.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#4

Hvis jeg har været muslim og derefter forlader islam, men kommer tilbage til islam igen, skal jeg så udføre de bønner, jeg ikke har udført i den tid, hvor jeg havde forladt islam?

 

Qadhaa-bønner er påkrævet.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#5

Jeg mangler en obligatorisk fastedag fra Ramadan. Jeg valgte at udføre den som qadhaa tilfældigt i går, men min niyah kom først to minutter efter, at fajr var gået ind. Vil det stadig tælle som om, jeg har udført qadhaa-fasten, eller bliver det talt som en normal fastedag, og jeg så bliver nødt til at udføre min qadhaa-fastedag en anden dag?

Den var gyldig.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2262/

Print spørgsmålet og svaret

#6

Jeg har lige et spm omkring bøn og "urent" tøj. Hvis man har bedt sine 5 bønner og senere opdager, at der er små, gamle og tørrede pletter af blod på det tøj man har bedt i, skal man så gentage sine bønner igen?

Hvis en person var sikker på kroppen eller tøjet ikke var uren (Najis), og efter bøn opdager at begge var najis, så er bønnen udført korrekt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: www.sistani.org/english/book/48/2211/

Print spørgsmålet og svaret

#7

Jeg skylder nogle obligatoriske faste dage fra sidste ramadan, - Er det tilladt at udskyde de dage jeg mangler til efter fødslen?

Det er tilladt hvis du når at faste dem inden ramadan uden det påvirker graviditet.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#8

Kan man be for vegne af en anden?
- altså hvis personen ikke beder, og jeg så vælger at be nogle bøn for ham?
Fx salat el fajr?

Det er ikke tilladt, dog kan man ansætte en der ber for en afdød person.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2260/

Print spørgsmålet og svaret

#9

Imens man er på arbejde og får janaba tilstand. Og der er ikke mulighed for at tage et bad ghusl. Og man vil undgå sin salat bliver qadha. Må man så gerne udføre tayammum?

Hvis der ikke er mulighed for, at udføre Ghusl så er Tayammum tilladt for, at udføre bønnen, dog hvis der bliver mulighed for at udføre ghusl før bønnen bliver qadha, så skal man udføre ghusl og gentage bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#10

Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.

 

Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og  udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#11

Jeg rejser d. 23/6 til Mashad, og letter fra Danmark kl. 10.50, der er 32 km fra hjemmet til lufthavnen.
1. Skal jeg fortsat være fastende og åbne fasten oppe i flyet? Eller kan jeg åbne fasten i lufthavnen før vi letter?
2. Dagen skal vel skyldes?

Alle Maraje’- med undtagelse af Imam Khomeini (RA) er af den opfattelse, at hvis du bor i storbyer som fx København, så vil din rejse starte der, hvor din forstad ender – er af den mening, at begyndelsen på din rejse starter fra der, hvor de lokale residenter betragter det som enden af byen. Ligeså snart du rejser væk fra det sted med omkring 22,5 kilometer, så er du en rejsende.

Vær opmærksom på følgende situationer og ansvar:

  1. Hvis du rejser efter Dhuhr (middags)-bønnen, så skal du forsætte med at faste den dag.
  2. Hvis du rejser om morgenen men vender tilbage før Dhuhr (middag), eller flyver hjem og lander før dhuhr: så har du muligheden for at bryde din faste, mens du er væk, eller hvis du ikke har foretaget noget, der bryder fasten og afholder dig fra at drikke og spise indtil du når til din by før dhuhr, så kan du foretage intentionen om at faste den dag.
  3. Hvis du rejser om morgenen uden en intention om at vende tilbage før dhuhr; så kan du bryde din faste ligeså snart du har passeret de 22,5 kilometer.

Du er forpligtet til at foretage dine missede faste qadha inden næste Ramadan-måned indledes. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.askthesheikh.com/faqs-for-ramadhan/

Print spørgsmålet og svaret

#12

mit arbejde indebærer at man kører 25 km væk fra eget hjem, men dog kun en gang månedeligt. Vil man i denne situation bryde fasten? Eller hvor lang en distance skal der til inden man må bryde fasten?

Reglen om Kathirul Safar (hyppigt rejsende) gør sig ikke gældende for dig medmindre du rejser mindst 3 dage om ugen henover 6 måneder.

Bemærk, at din rejse først begynder der, hvor din by ender. Ligeså snart du rejser 22,5 km fra det sted, hvor din by ender, så betragtes du som værende rejsende.

Hvis dit job i den anden by er tidsubestemt således, at du betragter den for værende dit andet hjem, så kan du bede og faste normalt, når du er der.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/arabic/qa/02382/

Print spørgsmålet og svaret

#13

Hvis man bryder en distance på 22,5 km fra det sted man til start befinder sig i Ramadan mere end 4 gange, vil dette så anses for værende Katheer ul Safar, hvis intentionen kun er for at bryde ens fasten?

هل قطع المسافه الشرعية في رمضان اكثر من اربع مرات تعتبر كثرت سفر اذا كانت النيه فقط لغرض الافطار

Reglen om Kathirul Safar (hyppigt rejsende) gøre sig ikke gældende for dig med mindre du rejser mindst 3 dage om ugen hen over 6 måneder.

Bemærk,at din rejse først begynder der, hvor din by ender. Ligeså snart du rejser 22,5 km fra det sted, hvor din by ender, så betragtes du som værende rejsende.

Hvis dit job i den anden by er tidsubestemt således, at du betragter den for værende dit andet hjem, så kan du bede og faste normalt, når du er der.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/arabic/qa/search/1100/

Print spørgsmålet og svaret

#14

Hvordan forholder det sig, hvis man har været til tandlægen, hvor behandlingen indebar indtagelse af vand samt bedøvelse, er ens fasten så brudt (og man derved kan spise og drikke) eller skal man fortsætte med at afholde sig fra mad og drikke indtil Futur?

Afhænger det af, hvornår behandlingen hændte, altså før/efter Salat Al Dhuhr?

Hvis indtagelsen af vand fandt sted bevidst og intentionelt, så er fasten blevet brudt. 

De skal forsætte med at faste og qadha skal foretages inden næste ramadan-måned indledes.
Hvis de var vidende om, at besøget hos tandlægen ville bryde deres faste, så er de forpligtet til at foretage kaffarah, hvis ikke, så er qadha tilstrækkeligt.

Bemærk, at reglen om kaffarah ved sygdom afviger fra det tidligere nævnte.

 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#15

Bryder man fasten hvis man glemmer at lave ghusl?

Hvis personen i Janabat i måneden Ramadan glemmer at foretage Ghusl  og husker det efter en dag, så skal han foretage qadha for den ene dag. Hvis han glemmer det i løbet af et antal dage, så skal han faste qadha alle de dage, som han er sikker på, at han har været i Janabat. For eksempel, hvis han ikke er sikker på, at han har været i Janabat i tre eller fire dage, så skal han faste qadha for tre dage. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://islamicmobility.com//pdf/Fasting%20Rules%20from%20Islamic%20Laws.pdf

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Ali Sistani

Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.

Fødsel

Født d. 04/8/1930

Mashhad, Iran

453spørgsmål besvaret

70Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside