Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Modsatte køn 18 spørgsmål

#1

Der bliver sagt at en tatovering er Halal (tilladt), men det er den jo ikke, eller er den? Er den ikke Makrooh (afskyelig) . Eller hvornår er en tatovering Makrooh?

http://ahkam.dk/akquestion/tatoveringer/?lærd=2

Var svaret tilfredsstillende? 0

Kilde: http://ahkam.dk/?s=tatovering

Print spørgsmålet og svaret

#2

Er det tilladt at bruge sexlegetøj for et gift par?

Sexlegetøj som fremmede legmer anses ikke for, at være en del af det som vi har fra Ahlulbayts as lære, dette bekræftes igennem denne autentiske beretning. Der berettes af Ubaydallah bin Zurarah:

Han sagde at han havde en ældre nabo der ejede en ung kvindelig-slave. Pga. hans alderdom, kunne han ikke tilfredstille den unge slave fuldt ud igennem sex(penetration). Derfor ville hun bede ham om at (stimulere)/putte hans fingre ind hendes vagina som hun kunne lide det. 

Den ældre mand accepterede hendes ønsker, selvom han ikke kunne lide ideen. Så han bad ‘Ubaydullah  om at spørge Imam Ali Rida (as) om det. Da ‘Ubaydullah spurgte Imamen om det, Imamen svarede, “Der er intet problem i det, i det sålænge han kun bruger hans egne legemer på hende, men han skal ikke bruge andet end hans legemer på hende.”

Derfor, siger Sayyid Sistani at det er forbudt, at benytte sig af fremmede legemer til at stimulere mandens eller kvindes private organer.

Dog, gælder denne regel ikke for brug af olie til massage og diverse som ikke hører under fremmede legemer. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/persian/qa/0815/

Print spørgsmålet og svaret

#3

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#4

I Masjed Al Sahla og Masjed Al Kufa er der bestemte steder, hvor det er anbefalet at bede 2 eller 4 raka'at. Hvis man istedet vælger at bede en obligatorisk bøn ved et af de steder, og en mand kommer og stiller sig lige foran én (under 1 meters afstand), og begynder med at bede de anbefalede bønner, hvis bøn bliver ugyldig? Det skal ses i lyset af, at kvinden var igang med sin obligatorisk bøn, da manden kom og valgte at bede lige foran hende.

 

Mandens bønner bliver ugyldige.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#5

Må en kvinde tage læbestift, lipgloss, eller læbe pomade uden farve på, men den stadigt glimtre på udenfor?

Hvis det er fremtrædende og bliver betragtet som forskønnelse, så er det ikke tilladt.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#6

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#7

Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.

 

Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og  udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#8

Må en kvinde i islam bære makeup udenfor?? Altså ikke at hun propper hele ansigtet med makeup, men en lille smule? 

Makeup er ikke tilladt, dog er mascara tilladt, hvis man ikke kommer til at begå forbudte handlinger og ikke har intentionen om tiltrække sig opmærksomhed fra ikke-mahram mænd.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/13407/

Print spørgsmålet og svaret

#9

Jeg har et spgs ang kvindelig beklædning i islam
Vi er alle enige om at hijab er obligatorisk at en kvinde skal bære når hun er muslim
Men hvordan er det med resten af tildækkelsen af kroppen? Hvad skal dækkes til og hvordan??
Må en kvinde gå med bukser osv?? Udover abaya og jilbab

På nuværende tidspunkt er hijabens baggrund: den anstændige dækning af den muslimske kvinde. En kvinde skal ikke vise sin skønhed eller forskønnelser bortset fra det, som forekommer af ubeherskede faktorer såsom når vinden blæser hendes klæder, og hovedbeklædningen skal bæres og dække håret, nakken og barmen. Islam har ingen faste normer til beklædningsstilen eller typen af beklædning, som muslimer skal bære.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/1490/

Print spørgsmålet og svaret

#10

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#11

Er det tilladt for en kvindelig muslim at få tandbehandling af en mandelig tandlæge?

Hvis der er en kvindelig tandlæge, der kan foretage behandlingen, så er det ikke tilladt at få behandlingen af en mandelig tandlæge.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#12

Er det tilladt for en kvinde at gå med halskæder og armbånd osv ude på gaden ?

Det er ikke tilladt for en kvinde at bære halskæder og armbånd på gaden. Dog er det tilladt at have ringe på, hvis de ikke medfører haram-handlinger, og de bliver båret uden en intention om at tiltrække ikke-mahram mænd.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/18286/

Print spørgsmålet og svaret

#13

Er det tilladt ikke at dække sig , med tørklæde osv foran sin mands lillebror?

Kvinden skal bære tørklæde foran ikke mahram, mandens lillebror er ikke mahram.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#14

Er det tilladt at skrive med det modsatte køn over internettet, hvis man undgår forbudte emner?

Ja, såfremt snakken kun når til den tilladte grænse mellem mand og kvinde, som ikke er mahram for hinanden.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#15

Er det tilladt for en kvinde og en ikke-mahram mand at snakke om religion eller andre neutrale emner i telefon sammen?

Ja, såfremt snakken kun når til den tilladte grænse mellem mand og kvinde, som ikke er mahram for hinanden.

Var svaret tilfredsstillende? 0

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#16

Er det krav for en kvinde også at dække sine fødder med evt strømper? Eller er det ikke krav?

Det er ikke tilladt, at vise (top af) fødder foran ikke mahram mænd.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: www.sistani.org/english/book/46/2065/

Print spørgsmålet og svaret

#17

I hvilken alder må drengen ikke se pigens hår?

En dreng må ikke se en kvindes hår, når han bliver momayez (dvs at kunne skelne imellem kønnene). Momayez-alderen er typisk ved 9-12 års alderen, men kan godt forekomme tidligere. Det er forskelligt fra dreng til dreng, og derfor er det en vurderingssag, da der ikke er en fast alder på det. Nogle drenge er momayezin allerede som 5-årige. Baligh er den fysiske transformation, hvor de får dybere stemmer og kommer ind i puberteten.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#18

Hvor meget må ens far, bror og generelt mahram-mænd se af en piges krop når hun er baligha (myndig)?

Mahram-mænd må se alt andet end "awrah" (private dele), dog uden intention med lyst. En mand må se alt ved sin kone. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Er det tilladt at skrive med det modsatte køn over internettet, hvis man undgår forbudte emner?

Ja, såfremt snakken kun når til den tilladte grænse mellem mand og kvinde, som ikke er mahram for hinanden.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#2

Er det tilladt for en kvinde og en ikke-mahram mand at snakke om religion eller andre neutrale emner i telefon sammen?

Ja, såfremt snakken kun når til den tilladte grænse mellem mand og kvinde, som ikke er mahram for hinanden.

Var svaret tilfredsstillende? 0

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#3

I Masjed Al Sahla og Masjed Al Kufa er der bestemte steder, hvor det er anbefalet at bede 2 eller 4 raka'at. Hvis man istedet vælger at bede en obligatorisk bøn ved et af de steder, og en mand kommer og stiller sig lige foran én (under 1 meters afstand), og begynder med at bede de anbefalede bønner, hvis bøn bliver ugyldig? Det skal ses i lyset af, at kvinden var igang med sin obligatorisk bøn, da manden kom og valgte at bede lige foran hende.

 

Mandens bønner bliver ugyldige.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#4

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#5

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#6

I hvilken alder må drengen ikke se pigens hår?

En dreng må ikke se en kvindes hår, når han bliver momayez (dvs at kunne skelne imellem kønnene). Momayez-alderen er typisk ved 9-12 års alderen, men kan godt forekomme tidligere. Det er forskelligt fra dreng til dreng, og derfor er det en vurderingssag, da der ikke er en fast alder på det. Nogle drenge er momayezin allerede som 5-årige. Baligh er den fysiske transformation, hvor de får dybere stemmer og kommer ind i puberteten.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#7

Hvor meget må ens far, bror og generelt mahram-mænd se af en piges krop når hun er baligha (myndig)?

Mahram-mænd må se alt andet end "awrah" (private dele), dog uden intention med lyst. En mand må se alt ved sin kone. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#8

Jeg har et spgs ang kvindelig beklædning i islam
Vi er alle enige om at hijab er obligatorisk at en kvinde skal bære når hun er muslim
Men hvordan er det med resten af tildækkelsen af kroppen? Hvad skal dækkes til og hvordan??
Må en kvinde gå med bukser osv?? Udover abaya og jilbab

På nuværende tidspunkt er hijabens baggrund: den anstændige dækning af den muslimske kvinde. En kvinde skal ikke vise sin skønhed eller forskønnelser bortset fra det, som forekommer af ubeherskede faktorer såsom når vinden blæser hendes klæder, og hovedbeklædningen skal bæres og dække håret, nakken og barmen. Islam har ingen faste normer til beklædningsstilen eller typen af beklædning, som muslimer skal bære.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/1490/

Print spørgsmålet og svaret

#9

Må en kvinde tage læbestift, lipgloss, eller læbe pomade uden farve på, men den stadigt glimtre på udenfor?

Hvis det er fremtrædende og bliver betragtet som forskønnelse, så er det ikke tilladt.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#10

Må en kvinde i islam bære makeup udenfor?? Altså ikke at hun propper hele ansigtet med makeup, men en lille smule? 

Makeup er ikke tilladt, dog er mascara tilladt, hvis man ikke kommer til at begå forbudte handlinger og ikke har intentionen om tiltrække sig opmærksomhed fra ikke-mahram mænd.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/13407/

Print spørgsmålet og svaret

#11

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#12

Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.

 

Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og  udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#13

Er det tilladt at bruge sexlegetøj for et gift par?

Sexlegetøj som fremmede legmer anses ikke for, at være en del af det som vi har fra Ahlulbayts as lære, dette bekræftes igennem denne autentiske beretning. Der berettes af Ubaydallah bin Zurarah:

Han sagde at han havde en ældre nabo der ejede en ung kvindelig-slave. Pga. hans alderdom, kunne han ikke tilfredstille den unge slave fuldt ud igennem sex(penetration). Derfor ville hun bede ham om at (stimulere)/putte hans fingre ind hendes vagina som hun kunne lide det. 

Den ældre mand accepterede hendes ønsker, selvom han ikke kunne lide ideen. Så han bad ‘Ubaydullah  om at spørge Imam Ali Rida (as) om det. Da ‘Ubaydullah spurgte Imamen om det, Imamen svarede, “Der er intet problem i det, i det sålænge han kun bruger hans egne legemer på hende, men han skal ikke bruge andet end hans legemer på hende.”

Derfor, siger Sayyid Sistani at det er forbudt, at benytte sig af fremmede legemer til at stimulere mandens eller kvindes private organer.

Dog, gælder denne regel ikke for brug af olie til massage og diverse som ikke hører under fremmede legemer. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/persian/qa/0815/

Print spørgsmålet og svaret

#14

Er det tilladt for en kvindelig muslim at få tandbehandling af en mandelig tandlæge?

Hvis der er en kvindelig tandlæge, der kan foretage behandlingen, så er det ikke tilladt at få behandlingen af en mandelig tandlæge.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#15

Der bliver sagt at en tatovering er Halal (tilladt), men det er den jo ikke, eller er den? Er den ikke Makrooh (afskyelig) . Eller hvornår er en tatovering Makrooh?

http://ahkam.dk/akquestion/tatoveringer/?lærd=2

Var svaret tilfredsstillende? 0

Kilde: http://ahkam.dk/?s=tatovering

Print spørgsmålet og svaret

#16

Er det tilladt ikke at dække sig , med tørklæde osv foran sin mands lillebror?

Kvinden skal bære tørklæde foran ikke mahram, mandens lillebror er ikke mahram.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#17

Er det tilladt for en kvinde at gå med halskæder og armbånd osv ude på gaden ?

Det er ikke tilladt for en kvinde at bære halskæder og armbånd på gaden. Dog er det tilladt at have ringe på, hvis de ikke medfører haram-handlinger, og de bliver båret uden en intention om at tiltrække ikke-mahram mænd.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/18286/

Print spørgsmålet og svaret

#18

Er det krav for en kvinde også at dække sine fødder med evt strømper? Eller er det ikke krav?

Det er ikke tilladt, at vise (top af) fødder foran ikke mahram mænd.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: www.sistani.org/english/book/46/2065/

Print spørgsmålet og svaret

#1

Der bliver sagt at en tatovering er Halal (tilladt), men det er den jo ikke, eller er den? Er den ikke Makrooh (afskyelig) . Eller hvornår er en tatovering Makrooh?

http://ahkam.dk/akquestion/tatoveringer/?lærd=2

Var svaret tilfredsstillende? 0

Kilde: http://ahkam.dk/?s=tatovering

Print spørgsmålet og svaret

#2

Er det tilladt for en kvinde og en ikke-mahram mand at snakke om religion eller andre neutrale emner i telefon sammen?

Ja, såfremt snakken kun når til den tilladte grænse mellem mand og kvinde, som ikke er mahram for hinanden.

Var svaret tilfredsstillende? 0

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#3

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#4

Jeg har et spgs ang kvindelig beklædning i islam
Vi er alle enige om at hijab er obligatorisk at en kvinde skal bære når hun er muslim
Men hvordan er det med resten af tildækkelsen af kroppen? Hvad skal dækkes til og hvordan??
Må en kvinde gå med bukser osv?? Udover abaya og jilbab

På nuværende tidspunkt er hijabens baggrund: den anstændige dækning af den muslimske kvinde. En kvinde skal ikke vise sin skønhed eller forskønnelser bortset fra det, som forekommer af ubeherskede faktorer såsom når vinden blæser hendes klæder, og hovedbeklædningen skal bæres og dække håret, nakken og barmen. Islam har ingen faste normer til beklædningsstilen eller typen af beklædning, som muslimer skal bære.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/1490/

Print spørgsmålet og svaret

#5

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#6

Er det tilladt at bruge sexlegetøj for et gift par?

Sexlegetøj som fremmede legmer anses ikke for, at være en del af det som vi har fra Ahlulbayts as lære, dette bekræftes igennem denne autentiske beretning. Der berettes af Ubaydallah bin Zurarah:

Han sagde at han havde en ældre nabo der ejede en ung kvindelig-slave. Pga. hans alderdom, kunne han ikke tilfredstille den unge slave fuldt ud igennem sex(penetration). Derfor ville hun bede ham om at (stimulere)/putte hans fingre ind hendes vagina som hun kunne lide det. 

Den ældre mand accepterede hendes ønsker, selvom han ikke kunne lide ideen. Så han bad ‘Ubaydullah  om at spørge Imam Ali Rida (as) om det. Da ‘Ubaydullah spurgte Imamen om det, Imamen svarede, “Der er intet problem i det, i det sålænge han kun bruger hans egne legemer på hende, men han skal ikke bruge andet end hans legemer på hende.”

Derfor, siger Sayyid Sistani at det er forbudt, at benytte sig af fremmede legemer til at stimulere mandens eller kvindes private organer.

Dog, gælder denne regel ikke for brug af olie til massage og diverse som ikke hører under fremmede legemer. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/persian/qa/0815/

Print spørgsmålet og svaret

#7

Hvor meget må ens far, bror og generelt mahram-mænd se af en piges krop når hun er baligha (myndig)?

Mahram-mænd må se alt andet end "awrah" (private dele), dog uden intention med lyst. En mand må se alt ved sin kone. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#8

I hvilken alder må drengen ikke se pigens hår?

En dreng må ikke se en kvindes hår, når han bliver momayez (dvs at kunne skelne imellem kønnene). Momayez-alderen er typisk ved 9-12 års alderen, men kan godt forekomme tidligere. Det er forskelligt fra dreng til dreng, og derfor er det en vurderingssag, da der ikke er en fast alder på det. Nogle drenge er momayezin allerede som 5-årige. Baligh er den fysiske transformation, hvor de får dybere stemmer og kommer ind i puberteten.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#9

Er det krav for en kvinde også at dække sine fødder med evt strømper? Eller er det ikke krav?

Det er ikke tilladt, at vise (top af) fødder foran ikke mahram mænd.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: www.sistani.org/english/book/46/2065/

Print spørgsmålet og svaret

#10

Er det tilladt at skrive med det modsatte køn over internettet, hvis man undgår forbudte emner?

Ja, såfremt snakken kun når til den tilladte grænse mellem mand og kvinde, som ikke er mahram for hinanden.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#11

Er det tilladt ikke at dække sig , med tørklæde osv foran sin mands lillebror?

Kvinden skal bære tørklæde foran ikke mahram, mandens lillebror er ikke mahram.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#12

Er det tilladt for en kvinde at gå med halskæder og armbånd osv ude på gaden ?

Det er ikke tilladt for en kvinde at bære halskæder og armbånd på gaden. Dog er det tilladt at have ringe på, hvis de ikke medfører haram-handlinger, og de bliver båret uden en intention om at tiltrække ikke-mahram mænd.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/18286/

Print spørgsmålet og svaret

#13

Er det tilladt for en kvindelig muslim at få tandbehandling af en mandelig tandlæge?

Hvis der er en kvindelig tandlæge, der kan foretage behandlingen, så er det ikke tilladt at få behandlingen af en mandelig tandlæge.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#14

Må en kvinde i islam bære makeup udenfor?? Altså ikke at hun propper hele ansigtet med makeup, men en lille smule? 

Makeup er ikke tilladt, dog er mascara tilladt, hvis man ikke kommer til at begå forbudte handlinger og ikke har intentionen om tiltrække sig opmærksomhed fra ikke-mahram mænd.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/13407/

Print spørgsmålet og svaret

#15

Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.

 

Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og  udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#16

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#17

Må en kvinde tage læbestift, lipgloss, eller læbe pomade uden farve på, men den stadigt glimtre på udenfor?

Hvis det er fremtrædende og bliver betragtet som forskønnelse, så er det ikke tilladt.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#18

I Masjed Al Sahla og Masjed Al Kufa er der bestemte steder, hvor det er anbefalet at bede 2 eller 4 raka'at. Hvis man istedet vælger at bede en obligatorisk bøn ved et af de steder, og en mand kommer og stiller sig lige foran én (under 1 meters afstand), og begynder med at bede de anbefalede bønner, hvis bøn bliver ugyldig? Det skal ses i lyset af, at kvinden var igang med sin obligatorisk bøn, da manden kom og valgte at bede lige foran hende.

 

Mandens bønner bliver ugyldige.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Ali Sistani

Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.

Fødsel

Født d. 04/8/1930

Mashhad, Iran

453spørgsmål besvaret

70Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside