Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Midlertidigt ægteskab 2 spørgsmål

#1

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret

#2

Såfremt en kvinde, der har indgået et midlertidigt ægteskab (Mutah), er fattige, kan hun modtage zakat af sin ægtemand eller andre. Men i tilfælde af at, der er indgået aftaler i kontrakten, der tillader ægtemanden at forsørge hende eller andre forhold, der forpligter ægtemanden til at forsørge hende, kan hun ikke være zakat berettiget.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#1

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret

#2

Såfremt en kvinde, der har indgået et midlertidigt ægteskab (Mutah), er fattige, kan hun modtage zakat af sin ægtemand eller andre. Men i tilfælde af at, der er indgået aftaler i kontrakten, der tillader ægtemanden at forsørge hende eller andre forhold, der forpligter ægtemanden til at forsørge hende, kan hun ikke være zakat berettiget.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#1

Såfremt en kvinde, der har indgået et midlertidigt ægteskab (Mutah), er fattige, kan hun modtage zakat af sin ægtemand eller andre. Men i tilfælde af at, der er indgået aftaler i kontrakten, der tillader ægtemanden at forsørge hende eller andre forhold, der forpligter ægtemanden til at forsørge hende, kan hun ikke være zakat berettiget.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#2

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Ali Sistani

Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.

Fødsel

Født d. 04/8/1930

Mashhad, Iran

453spørgsmål besvaret

70Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside