Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Medicin 6 spørgsmål

#1

Salam aleikum. Er det tilladt at tage medicin som indeholder gelatine i?

Det er tilladt at indtage det, hvis man tvivler om, hvorvidt gelatinen er blevet ekstraheret fra en grøntsag eller et dyr. Hvis man er vidende om, at gelatinen stammer fra et dyr, så er det ikke tilladt at indtage det uden at erkyndige sig om, at dyret er blevet slagtet i henhold til Shari’a. Forbuddet gør sig gældende som en obligatorisk forholdsregel, selv hvis gelatinen var udvundet fra dyriske knogler.
Dog, hvis det er nødvendigt for din sundhed, og der er blevet udskrevet recept på det af en specialuddannet, så kan du anvende dem; men hvis det ikke er nødvendigt, og der findes alternative lægemidler, så kan du ikke anvende dem.

Selvfølgelig, hvis en kemisk ændring* (istihala) finder sted i de originale ingredienser under fabrikationsmåden af gelatine, så er der intet problem ved at indtage det. Ligeledes, hvis man tvivler på, om dyret er blevet slagtet islamisk eller ej, så er der intet problem ved at tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den.

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

Hvordan forholder det sig, hvis man har været til tandlægen, hvor behandlingen indebar indtagelse af vand samt bedøvelse, er ens fasten så brudt (og man derved kan spise og drikke) eller skal man fortsætte med at afholde sig fra mad og drikke indtil Futur?

Afhænger det af, hvornår behandlingen hændte, altså før/efter Salat Al Dhuhr?

Hvis indtagelsen af vand fandt sted bevidst og intentionelt, så er fasten blevet brudt. 

De skal forsætte med at faste og qadha skal foretages inden næste ramadan-måned indledes.
Hvis de var vidende om, at besøget hos tandlægen ville bryde deres faste, så er de forpligtet til at foretage kaffarah, hvis ikke, så er qadha tilstrækkeligt.

Bemærk, at reglen om kaffarah ved sygdom afviger fra det tidligere nævnte.

 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Bryder astma-inhallationsapparater fasten? 

Astma-inhallations apparater afgiver pulver til lungerne. De indeholder kapsler, som gennembores, når du inhalerer midlet. Pulveret skal efter sigende inhaleres. Hvis de anvendes korrekt, så vil de blive inhaleret ned i lungerne ellers vil de ende i den bagerste del af svælget. Derfor bryder astma-inhallationsapparater ikke fasten. Ifølge Ayatollah Khamanei, hvis pulveret indtræder i svælget, så vil det bryde fasten som en obligatorisk forholdsregel. Dog bryder det ikke fasten, hvis pulveret, der indtræder i svælget, ikke indtræder i svælget som væske. Så i værreste tilfælde, at pulveret fejlagtigt indtræder i svælget, så er følgerne af Ayatollah Khamanei berettiget til at følge Ayatollah Sistani i denne anliggende.

Bemærk venligst, at reglen ikke gælder for apparater, der udskiller olier såsom vicks eller eukalyptus som inhalation.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.askthesheikh.com/faqs-for-ramadhan/

Print spørgsmålet og svaret

#4

Jeg lider af astma og skal derfor indtage medicin 2 gage om morgen, samt 2 gange om aftenen.
Derfor vil rigtig gerne vide, om indtagelse af astma medicin, bryder ens fasten .

Hvis du anvender astma-inhallationsapparat, så brydes din faste ikke ifølge Sayed Sistani (HA), medmindre pulveret fra inhalatoren indtræder i dit svælg som væske.

Bemærk, at reglen ikke gælder for apparater, der udskiller olier såsom vicks eller eukalyptus som inhalation.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/arabic/qa/search/210484/

Print spørgsmålet og svaret

#5

1. Er det tilladt for en kvindelig, muslimsk medicinstuderende/læge at holde en mandelig patients hånd, hvis situationen er kritisk, patienten har brug for at falde til ro og føle at vedkommende er i et trygt sted. Patienten, som jeg modtog, var blevet flyttet fra skadestuen til intensiv afdeling med adskillige medicinske symptomer (smerter, lavt blodtryk, cancer etc.)

2. Er det tilladt for kvindelige muslimske læger at arbejde i en klinik, hvor det er obligatorisk at bære kortærmede kitler som følge af uniform-reglerne? 

3. Kan jeg foretage rituel afvaskning med kohl (eyeliner fra Mekka) på de våde kanter? 

4. Kan jeg foretage rituel afvaskning hvis mit hår er vådt - eller skal jeg vente indtil mit hår er blevet fuldstændig tørt nær hovedbunden? 

5. Er det tilladt at sige alhamdulillah/alhamdulillahi rabbil alamin efter at man har nyst under sine obligatoriske eller anbefalede bønner? 

1: Det er kun tilladt i yderst nødvendighed, som i ovenstående tilfælde, dog anbefales man, at have handsker på således, at der ikke er direkte kontakt mellem patient og læge/studerende. 

Som studerende skal situationen være liv og død før man må gør brug af nødvendigheden i tilfældet. 

2: Det er ikke tilladt, medmindre det er i yderst nødvendighed, og man ikke har andre muligheder, hvis det påvirker ens fremtid. 

3: Det er tilladt, hvis det ikke betragtes som blokerende. 

4: Det er tilladt, hvis fugtigheden (mængden af vand) i ens hånd udgør en større del end fugtigheden i håret. 

5: Det er tilladt og tæller som dua, hvilket er en anbefalet handling i bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#6

Salam Aleikum.

Er det tilladt at bruge desinfektionsspray/gel som indeholder isopropyl alkohol samt 82 vol% alkohol denat. ?
Til hænder for at dræbe bakterier og undgå smitning af sygedomme på fx rejser eller lignende?

Det er tilladt, og betragtes som tahir/rent.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Bryder astma-inhallationsapparater fasten? 

Astma-inhallations apparater afgiver pulver til lungerne. De indeholder kapsler, som gennembores, når du inhalerer midlet. Pulveret skal efter sigende inhaleres. Hvis de anvendes korrekt, så vil de blive inhaleret ned i lungerne ellers vil de ende i den bagerste del af svælget. Derfor bryder astma-inhallationsapparater ikke fasten. Ifølge Ayatollah Khamanei, hvis pulveret indtræder i svælget, så vil det bryde fasten som en obligatorisk forholdsregel. Dog bryder det ikke fasten, hvis pulveret, der indtræder i svælget, ikke indtræder i svælget som væske. Så i værreste tilfælde, at pulveret fejlagtigt indtræder i svælget, så er følgerne af Ayatollah Khamanei berettiget til at følge Ayatollah Sistani i denne anliggende.

Bemærk venligst, at reglen ikke gælder for apparater, der udskiller olier såsom vicks eller eukalyptus som inhalation.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.askthesheikh.com/faqs-for-ramadhan/

Print spørgsmålet og svaret

#2

Salam Aleikum.

Er det tilladt at bruge desinfektionsspray/gel som indeholder isopropyl alkohol samt 82 vol% alkohol denat. ?
Til hænder for at dræbe bakterier og undgå smitning af sygedomme på fx rejser eller lignende?

Det er tilladt, og betragtes som tahir/rent.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Jeg lider af astma og skal derfor indtage medicin 2 gage om morgen, samt 2 gange om aftenen.
Derfor vil rigtig gerne vide, om indtagelse af astma medicin, bryder ens fasten .

Hvis du anvender astma-inhallationsapparat, så brydes din faste ikke ifølge Sayed Sistani (HA), medmindre pulveret fra inhalatoren indtræder i dit svælg som væske.

Bemærk, at reglen ikke gælder for apparater, der udskiller olier såsom vicks eller eukalyptus som inhalation.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/arabic/qa/search/210484/

Print spørgsmålet og svaret

#4

Salam aleikum. Er det tilladt at tage medicin som indeholder gelatine i?

Det er tilladt at indtage det, hvis man tvivler om, hvorvidt gelatinen er blevet ekstraheret fra en grøntsag eller et dyr. Hvis man er vidende om, at gelatinen stammer fra et dyr, så er det ikke tilladt at indtage det uden at erkyndige sig om, at dyret er blevet slagtet i henhold til Shari’a. Forbuddet gør sig gældende som en obligatorisk forholdsregel, selv hvis gelatinen var udvundet fra dyriske knogler.
Dog, hvis det er nødvendigt for din sundhed, og der er blevet udskrevet recept på det af en specialuddannet, så kan du anvende dem; men hvis det ikke er nødvendigt, og der findes alternative lægemidler, så kan du ikke anvende dem.

Selvfølgelig, hvis en kemisk ændring* (istihala) finder sted i de originale ingredienser under fabrikationsmåden af gelatine, så er der intet problem ved at indtage det. Ligeledes, hvis man tvivler på, om dyret er blevet slagtet islamisk eller ej, så er der intet problem ved at tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den.

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#5

1. Er det tilladt for en kvindelig, muslimsk medicinstuderende/læge at holde en mandelig patients hånd, hvis situationen er kritisk, patienten har brug for at falde til ro og føle at vedkommende er i et trygt sted. Patienten, som jeg modtog, var blevet flyttet fra skadestuen til intensiv afdeling med adskillige medicinske symptomer (smerter, lavt blodtryk, cancer etc.)

2. Er det tilladt for kvindelige muslimske læger at arbejde i en klinik, hvor det er obligatorisk at bære kortærmede kitler som følge af uniform-reglerne? 

3. Kan jeg foretage rituel afvaskning med kohl (eyeliner fra Mekka) på de våde kanter? 

4. Kan jeg foretage rituel afvaskning hvis mit hår er vådt - eller skal jeg vente indtil mit hår er blevet fuldstændig tørt nær hovedbunden? 

5. Er det tilladt at sige alhamdulillah/alhamdulillahi rabbil alamin efter at man har nyst under sine obligatoriske eller anbefalede bønner? 

1: Det er kun tilladt i yderst nødvendighed, som i ovenstående tilfælde, dog anbefales man, at have handsker på således, at der ikke er direkte kontakt mellem patient og læge/studerende. 

Som studerende skal situationen være liv og død før man må gør brug af nødvendigheden i tilfældet. 

2: Det er ikke tilladt, medmindre det er i yderst nødvendighed, og man ikke har andre muligheder, hvis det påvirker ens fremtid. 

3: Det er tilladt, hvis det ikke betragtes som blokerende. 

4: Det er tilladt, hvis fugtigheden (mængden af vand) i ens hånd udgør en større del end fugtigheden i håret. 

5: Det er tilladt og tæller som dua, hvilket er en anbefalet handling i bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#6

Hvordan forholder det sig, hvis man har været til tandlægen, hvor behandlingen indebar indtagelse af vand samt bedøvelse, er ens fasten så brudt (og man derved kan spise og drikke) eller skal man fortsætte med at afholde sig fra mad og drikke indtil Futur?

Afhænger det af, hvornår behandlingen hændte, altså før/efter Salat Al Dhuhr?

Hvis indtagelsen af vand fandt sted bevidst og intentionelt, så er fasten blevet brudt. 

De skal forsætte med at faste og qadha skal foretages inden næste ramadan-måned indledes.
Hvis de var vidende om, at besøget hos tandlægen ville bryde deres faste, så er de forpligtet til at foretage kaffarah, hvis ikke, så er qadha tilstrækkeligt.

Bemærk, at reglen om kaffarah ved sygdom afviger fra det tidligere nævnte.

 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Salam Aleikum.

Er det tilladt at bruge desinfektionsspray/gel som indeholder isopropyl alkohol samt 82 vol% alkohol denat. ?
Til hænder for at dræbe bakterier og undgå smitning af sygedomme på fx rejser eller lignende?

Det er tilladt, og betragtes som tahir/rent.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

1. Er det tilladt for en kvindelig, muslimsk medicinstuderende/læge at holde en mandelig patients hånd, hvis situationen er kritisk, patienten har brug for at falde til ro og føle at vedkommende er i et trygt sted. Patienten, som jeg modtog, var blevet flyttet fra skadestuen til intensiv afdeling med adskillige medicinske symptomer (smerter, lavt blodtryk, cancer etc.)

2. Er det tilladt for kvindelige muslimske læger at arbejde i en klinik, hvor det er obligatorisk at bære kortærmede kitler som følge af uniform-reglerne? 

3. Kan jeg foretage rituel afvaskning med kohl (eyeliner fra Mekka) på de våde kanter? 

4. Kan jeg foretage rituel afvaskning hvis mit hår er vådt - eller skal jeg vente indtil mit hår er blevet fuldstændig tørt nær hovedbunden? 

5. Er det tilladt at sige alhamdulillah/alhamdulillahi rabbil alamin efter at man har nyst under sine obligatoriske eller anbefalede bønner? 

1: Det er kun tilladt i yderst nødvendighed, som i ovenstående tilfælde, dog anbefales man, at have handsker på således, at der ikke er direkte kontakt mellem patient og læge/studerende. 

Som studerende skal situationen være liv og død før man må gør brug af nødvendigheden i tilfældet. 

2: Det er ikke tilladt, medmindre det er i yderst nødvendighed, og man ikke har andre muligheder, hvis det påvirker ens fremtid. 

3: Det er tilladt, hvis det ikke betragtes som blokerende. 

4: Det er tilladt, hvis fugtigheden (mængden af vand) i ens hånd udgør en større del end fugtigheden i håret. 

5: Det er tilladt og tæller som dua, hvilket er en anbefalet handling i bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Jeg lider af astma og skal derfor indtage medicin 2 gage om morgen, samt 2 gange om aftenen.
Derfor vil rigtig gerne vide, om indtagelse af astma medicin, bryder ens fasten .

Hvis du anvender astma-inhallationsapparat, så brydes din faste ikke ifølge Sayed Sistani (HA), medmindre pulveret fra inhalatoren indtræder i dit svælg som væske.

Bemærk, at reglen ikke gælder for apparater, der udskiller olier såsom vicks eller eukalyptus som inhalation.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/arabic/qa/search/210484/

Print spørgsmålet og svaret

#4

Bryder astma-inhallationsapparater fasten? 

Astma-inhallations apparater afgiver pulver til lungerne. De indeholder kapsler, som gennembores, når du inhalerer midlet. Pulveret skal efter sigende inhaleres. Hvis de anvendes korrekt, så vil de blive inhaleret ned i lungerne ellers vil de ende i den bagerste del af svælget. Derfor bryder astma-inhallationsapparater ikke fasten. Ifølge Ayatollah Khamanei, hvis pulveret indtræder i svælget, så vil det bryde fasten som en obligatorisk forholdsregel. Dog bryder det ikke fasten, hvis pulveret, der indtræder i svælget, ikke indtræder i svælget som væske. Så i værreste tilfælde, at pulveret fejlagtigt indtræder i svælget, så er følgerne af Ayatollah Khamanei berettiget til at følge Ayatollah Sistani i denne anliggende.

Bemærk venligst, at reglen ikke gælder for apparater, der udskiller olier såsom vicks eller eukalyptus som inhalation.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.askthesheikh.com/faqs-for-ramadhan/

Print spørgsmålet og svaret

#5

Hvordan forholder det sig, hvis man har været til tandlægen, hvor behandlingen indebar indtagelse af vand samt bedøvelse, er ens fasten så brudt (og man derved kan spise og drikke) eller skal man fortsætte med at afholde sig fra mad og drikke indtil Futur?

Afhænger det af, hvornår behandlingen hændte, altså før/efter Salat Al Dhuhr?

Hvis indtagelsen af vand fandt sted bevidst og intentionelt, så er fasten blevet brudt. 

De skal forsætte med at faste og qadha skal foretages inden næste ramadan-måned indledes.
Hvis de var vidende om, at besøget hos tandlægen ville bryde deres faste, så er de forpligtet til at foretage kaffarah, hvis ikke, så er qadha tilstrækkeligt.

Bemærk, at reglen om kaffarah ved sygdom afviger fra det tidligere nævnte.

 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#6

Salam aleikum. Er det tilladt at tage medicin som indeholder gelatine i?

Det er tilladt at indtage det, hvis man tvivler om, hvorvidt gelatinen er blevet ekstraheret fra en grøntsag eller et dyr. Hvis man er vidende om, at gelatinen stammer fra et dyr, så er det ikke tilladt at indtage det uden at erkyndige sig om, at dyret er blevet slagtet i henhold til Shari’a. Forbuddet gør sig gældende som en obligatorisk forholdsregel, selv hvis gelatinen var udvundet fra dyriske knogler.
Dog, hvis det er nødvendigt for din sundhed, og der er blevet udskrevet recept på det af en specialuddannet, så kan du anvende dem; men hvis det ikke er nødvendigt, og der findes alternative lægemidler, så kan du ikke anvende dem.

Selvfølgelig, hvis en kemisk ændring* (istihala) finder sted i de originale ingredienser under fabrikationsmåden af gelatine, så er der intet problem ved at indtage det. Ligeledes, hvis man tvivler på, om dyret er blevet slagtet islamisk eller ej, så er der intet problem ved at tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den.

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Ali Sistani

Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.

Fødsel

Født d. 04/8/1930

Mashhad, Iran

453spørgsmål besvaret

70Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside