Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Gelatine 6 spørgsmål

#1

Salam aleikum. Er det tilladt at tage medicin som indeholder gelatine i?

Det er tilladt at indtage det, hvis man tvivler om, hvorvidt gelatinen er blevet ekstraheret fra en grøntsag eller et dyr. Hvis man er vidende om, at gelatinen stammer fra et dyr, så er det ikke tilladt at indtage det uden at erkyndige sig om, at dyret er blevet slagtet i henhold til Shari’a. Forbuddet gør sig gældende som en obligatorisk forholdsregel, selv hvis gelatinen var udvundet fra dyriske knogler.
Dog, hvis det er nødvendigt for din sundhed, og der er blevet udskrevet recept på det af en specialuddannet, så kan du anvende dem; men hvis det ikke er nødvendigt, og der findes alternative lægemidler, så kan du ikke anvende dem.

Selvfølgelig, hvis en kemisk ændring* (istihala) finder sted i de originale ingredienser under fabrikationsmåden af gelatine, så er der intet problem ved at indtage det. Ligeledes, hvis man tvivler på, om dyret er blevet slagtet islamisk eller ej, så er der intet problem ved at tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den.

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

Min far var i netto og købte cremelinser uden at læse ingredienserne så jeg læste det da han kom hjem og der står at der indeholder geleringsmiddel så mit spørgsmål er: om det er halal og hvis ikke må jeg så give det til naboen??

Geleringsmiddel der har været igennem istihala/kemisk transformation er halal, dog er det ikke tilladt at give ting såsom alkohol og svin til andre. 
Hvis gelatinen er af animalsk oprindelse, så er det tilladt at videregive det. 

Læs mere om istihala under følgende link: http://ahkam.dk/question/gelatine/

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#3

Hvad er definitionen af estihala? Hvad er det for en form for kemisk ændring der skal ske før f.eks. slik er tilladt at spise? Man kan stort set altid spore gelatinen i slik og hvilket dyr denne gelatine stammer fra, men betyder dette at der ikke er sket en kemisk ændring?

En kemisk ændring kan svare til at lave pandekager som går fra flydende til fast form (simpelt) og en kemisk ændring kan samtidig være nede på atomniveau (abstrakt). Udover dette kan der også nævnes at man f.eks. også laver sæbe ud af svinefedt, dette bliver dog betragtet som rent fordi der er sket en kemisk reaktion.

Jeg vil gerne vide hvornår præcist der forekommer en istihala mht. fødevare, eftersom at det er et meget omdiskuteret emne. Er det tilladt at spise f.eks. slik hvis man selv føler sig tryg ved det?

Gelatine bliver anvendt i forskellige drikke- og fødevarer i Vesten. Vi er uvidende om disse gelatiner er ekstraheret fra en vegetabilsk eller animalsk kilde; og om det er fra dens knogler eller fra væv omkring knoglerne; vi er også uvidende om dyret er halal eller haram. Er det tilladt for os at indtage denne form for gelatine?

Det er tilladt at spise det, hvis man tvivler om hvorvidt gelatinen er blevet ekstraheret fra en grøntsag eller et dyr. Hvis man er vidende om, at gelatinen stammer fra et dyr, så er det ikke tilladt at indtage det uden at erkyndige sig om, at dyret er blevet slagtet i henhold til Shari’a. Forbuddet gør sig gældende som en obligatorisk forholdsregel, selv hvis gelatinen var udvundet fra dyriske knogler.

Selvfølgelig, hvis en kemisk ændring* (istihala) finder sted i de originale ingredienser under fabrikationsmåden af gelatine, så er der intet problem ved at indtage det. Ligeledes, hvis man tvivler på, om dyret er blevet slagtet islamisk eller ej, så er der intet problem ved at tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den.

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/1601/

Print spørgsmålet og svaret

#4

Er det tilladt, at indtage fødevare eller bruge kosmetikprodukter der indeholder farvestoffet E120 der stammer fra skjoldlus.

Farvestoffet E120 er Halal/tilladt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2079/

Print spørgsmålet og svaret

#5

Må man godt sælge haribo med gelatine i sin forretning ?

Det er ikke tilladt at sælge svinegelatine, dog er det tilladt med gelatine der stammer fra andre dyr end svin, der ikke er blevet slagtet på den islamiske måde, hvis det sælges til ikke-muslimer. 

Hvis gelatinen er gået igennem en kemisk ændring* (istihala), er det tilladt at sælge til muslimer. Dog skal man være opmærksom på, at man skal tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den. 

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#6

I forbindelse med et eksamensprojektet, skulle vi handle nogle levnedsmidler ind, for at demonstrere noget angående farvestoffer. Blandt de levnedsmidler vi købte var en slikpose. Jeg havde ikke bemærket, at der stod oksegelatin på. Vi er 3 muslimer i gruppen, hvor vi i alt er 4 gruppemedlemmer. Vi skal opdele beløbet for alle de indkøbte levnedsmidler i 4, og derfor kan det være, at mine penge ikke går til slikposen. Vi, muslimer, kommer ikke til at spise af slikket.

Men mit spørgsmål er hvad vi skal gøre i dette tilfælde? Må ikke-muslimen gerne få slikposen eller skal den smides ud?

Det er tilladt, at give det og at betale for det. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Er det tilladt, at indtage fødevare eller bruge kosmetikprodukter der indeholder farvestoffet E120 der stammer fra skjoldlus.

Farvestoffet E120 er Halal/tilladt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2079/

Print spørgsmålet og svaret

#2

Må man godt sælge haribo med gelatine i sin forretning ?

Det er ikke tilladt at sælge svinegelatine, dog er det tilladt med gelatine der stammer fra andre dyr end svin, der ikke er blevet slagtet på den islamiske måde, hvis det sælges til ikke-muslimer. 

Hvis gelatinen er gået igennem en kemisk ændring* (istihala), er det tilladt at sælge til muslimer. Dog skal man være opmærksom på, at man skal tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den. 

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Hvad er definitionen af estihala? Hvad er det for en form for kemisk ændring der skal ske før f.eks. slik er tilladt at spise? Man kan stort set altid spore gelatinen i slik og hvilket dyr denne gelatine stammer fra, men betyder dette at der ikke er sket en kemisk ændring?

En kemisk ændring kan svare til at lave pandekager som går fra flydende til fast form (simpelt) og en kemisk ændring kan samtidig være nede på atomniveau (abstrakt). Udover dette kan der også nævnes at man f.eks. også laver sæbe ud af svinefedt, dette bliver dog betragtet som rent fordi der er sket en kemisk reaktion.

Jeg vil gerne vide hvornår præcist der forekommer en istihala mht. fødevare, eftersom at det er et meget omdiskuteret emne. Er det tilladt at spise f.eks. slik hvis man selv føler sig tryg ved det?

Gelatine bliver anvendt i forskellige drikke- og fødevarer i Vesten. Vi er uvidende om disse gelatiner er ekstraheret fra en vegetabilsk eller animalsk kilde; og om det er fra dens knogler eller fra væv omkring knoglerne; vi er også uvidende om dyret er halal eller haram. Er det tilladt for os at indtage denne form for gelatine?

Det er tilladt at spise det, hvis man tvivler om hvorvidt gelatinen er blevet ekstraheret fra en grøntsag eller et dyr. Hvis man er vidende om, at gelatinen stammer fra et dyr, så er det ikke tilladt at indtage det uden at erkyndige sig om, at dyret er blevet slagtet i henhold til Shari’a. Forbuddet gør sig gældende som en obligatorisk forholdsregel, selv hvis gelatinen var udvundet fra dyriske knogler.

Selvfølgelig, hvis en kemisk ændring* (istihala) finder sted i de originale ingredienser under fabrikationsmåden af gelatine, så er der intet problem ved at indtage det. Ligeledes, hvis man tvivler på, om dyret er blevet slagtet islamisk eller ej, så er der intet problem ved at tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den.

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/1601/

Print spørgsmålet og svaret

#4

Salam aleikum. Er det tilladt at tage medicin som indeholder gelatine i?

Det er tilladt at indtage det, hvis man tvivler om, hvorvidt gelatinen er blevet ekstraheret fra en grøntsag eller et dyr. Hvis man er vidende om, at gelatinen stammer fra et dyr, så er det ikke tilladt at indtage det uden at erkyndige sig om, at dyret er blevet slagtet i henhold til Shari’a. Forbuddet gør sig gældende som en obligatorisk forholdsregel, selv hvis gelatinen var udvundet fra dyriske knogler.
Dog, hvis det er nødvendigt for din sundhed, og der er blevet udskrevet recept på det af en specialuddannet, så kan du anvende dem; men hvis det ikke er nødvendigt, og der findes alternative lægemidler, så kan du ikke anvende dem.

Selvfølgelig, hvis en kemisk ændring* (istihala) finder sted i de originale ingredienser under fabrikationsmåden af gelatine, så er der intet problem ved at indtage det. Ligeledes, hvis man tvivler på, om dyret er blevet slagtet islamisk eller ej, så er der intet problem ved at tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den.

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#5

Min far var i netto og købte cremelinser uden at læse ingredienserne så jeg læste det da han kom hjem og der står at der indeholder geleringsmiddel så mit spørgsmål er: om det er halal og hvis ikke må jeg så give det til naboen??

Geleringsmiddel der har været igennem istihala/kemisk transformation er halal, dog er det ikke tilladt at give ting såsom alkohol og svin til andre. 
Hvis gelatinen er af animalsk oprindelse, så er det tilladt at videregive det. 

Læs mere om istihala under følgende link: http://ahkam.dk/question/gelatine/

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#6

I forbindelse med et eksamensprojektet, skulle vi handle nogle levnedsmidler ind, for at demonstrere noget angående farvestoffer. Blandt de levnedsmidler vi købte var en slikpose. Jeg havde ikke bemærket, at der stod oksegelatin på. Vi er 3 muslimer i gruppen, hvor vi i alt er 4 gruppemedlemmer. Vi skal opdele beløbet for alle de indkøbte levnedsmidler i 4, og derfor kan det være, at mine penge ikke går til slikposen. Vi, muslimer, kommer ikke til at spise af slikket.

Men mit spørgsmål er hvad vi skal gøre i dette tilfælde? Må ikke-muslimen gerne få slikposen eller skal den smides ud?

Det er tilladt, at give det og at betale for det. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Er det tilladt, at indtage fødevare eller bruge kosmetikprodukter der indeholder farvestoffet E120 der stammer fra skjoldlus.

Farvestoffet E120 er Halal/tilladt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2079/

Print spørgsmålet og svaret

#2

I forbindelse med et eksamensprojektet, skulle vi handle nogle levnedsmidler ind, for at demonstrere noget angående farvestoffer. Blandt de levnedsmidler vi købte var en slikpose. Jeg havde ikke bemærket, at der stod oksegelatin på. Vi er 3 muslimer i gruppen, hvor vi i alt er 4 gruppemedlemmer. Vi skal opdele beløbet for alle de indkøbte levnedsmidler i 4, og derfor kan det være, at mine penge ikke går til slikposen. Vi, muslimer, kommer ikke til at spise af slikket.

Men mit spørgsmål er hvad vi skal gøre i dette tilfælde? Må ikke-muslimen gerne få slikposen eller skal den smides ud?

Det er tilladt, at give det og at betale for det. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Må man godt sælge haribo med gelatine i sin forretning ?

Det er ikke tilladt at sælge svinegelatine, dog er det tilladt med gelatine der stammer fra andre dyr end svin, der ikke er blevet slagtet på den islamiske måde, hvis det sælges til ikke-muslimer. 

Hvis gelatinen er gået igennem en kemisk ændring* (istihala), er det tilladt at sælge til muslimer. Dog skal man være opmærksom på, at man skal tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den. 

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#4

Hvad er definitionen af estihala? Hvad er det for en form for kemisk ændring der skal ske før f.eks. slik er tilladt at spise? Man kan stort set altid spore gelatinen i slik og hvilket dyr denne gelatine stammer fra, men betyder dette at der ikke er sket en kemisk ændring?

En kemisk ændring kan svare til at lave pandekager som går fra flydende til fast form (simpelt) og en kemisk ændring kan samtidig være nede på atomniveau (abstrakt). Udover dette kan der også nævnes at man f.eks. også laver sæbe ud af svinefedt, dette bliver dog betragtet som rent fordi der er sket en kemisk reaktion.

Jeg vil gerne vide hvornår præcist der forekommer en istihala mht. fødevare, eftersom at det er et meget omdiskuteret emne. Er det tilladt at spise f.eks. slik hvis man selv føler sig tryg ved det?

Gelatine bliver anvendt i forskellige drikke- og fødevarer i Vesten. Vi er uvidende om disse gelatiner er ekstraheret fra en vegetabilsk eller animalsk kilde; og om det er fra dens knogler eller fra væv omkring knoglerne; vi er også uvidende om dyret er halal eller haram. Er det tilladt for os at indtage denne form for gelatine?

Det er tilladt at spise det, hvis man tvivler om hvorvidt gelatinen er blevet ekstraheret fra en grøntsag eller et dyr. Hvis man er vidende om, at gelatinen stammer fra et dyr, så er det ikke tilladt at indtage det uden at erkyndige sig om, at dyret er blevet slagtet i henhold til Shari’a. Forbuddet gør sig gældende som en obligatorisk forholdsregel, selv hvis gelatinen var udvundet fra dyriske knogler.

Selvfølgelig, hvis en kemisk ændring* (istihala) finder sted i de originale ingredienser under fabrikationsmåden af gelatine, så er der intet problem ved at indtage det. Ligeledes, hvis man tvivler på, om dyret er blevet slagtet islamisk eller ej, så er der intet problem ved at tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den.

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/search/1601/

Print spørgsmålet og svaret

#5

Min far var i netto og købte cremelinser uden at læse ingredienserne så jeg læste det da han kom hjem og der står at der indeholder geleringsmiddel så mit spørgsmål er: om det er halal og hvis ikke må jeg så give det til naboen??

Geleringsmiddel der har været igennem istihala/kemisk transformation er halal, dog er det ikke tilladt at give ting såsom alkohol og svin til andre. 
Hvis gelatinen er af animalsk oprindelse, så er det tilladt at videregive det. 

Læs mere om istihala under følgende link: http://ahkam.dk/question/gelatine/

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#6

Salam aleikum. Er det tilladt at tage medicin som indeholder gelatine i?

Det er tilladt at indtage det, hvis man tvivler om, hvorvidt gelatinen er blevet ekstraheret fra en grøntsag eller et dyr. Hvis man er vidende om, at gelatinen stammer fra et dyr, så er det ikke tilladt at indtage det uden at erkyndige sig om, at dyret er blevet slagtet i henhold til Shari’a. Forbuddet gør sig gældende som en obligatorisk forholdsregel, selv hvis gelatinen var udvundet fra dyriske knogler.
Dog, hvis det er nødvendigt for din sundhed, og der er blevet udskrevet recept på det af en specialuddannet, så kan du anvende dem; men hvis det ikke er nødvendigt, og der findes alternative lægemidler, så kan du ikke anvende dem.

Selvfølgelig, hvis en kemisk ændring* (istihala) finder sted i de originale ingredienser under fabrikationsmåden af gelatine, så er der intet problem ved at indtage det. Ligeledes, hvis man tvivler på, om dyret er blevet slagtet islamisk eller ej, så er der intet problem ved at tilsætte gelatinen [dannet af dyret] til madvarer i sådan en lille mængde, at den fuldstændig bliver absorberet i den.

*En kemisk ændring (istihala) er defineret ved, at et stof omdannes til et andet. Eks. at træ omdannes til aske, når det brændes. At stoffet forbliver det samme er ikke nok til at sige, at der er forekommet en kemisk ændring. Ligesom eksempelvis vand, der omdannes til damp, når det koger eller når is omdannes til vand, når det smelter.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Ali Sistani

Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.

Fødsel

Født d. 04/8/1930

Mashhad, Iran

453spørgsmål besvaret

70Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside