Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Gæld 2 spørgsmål

#1

Jeg har modtaget udeboende SU som hjemmeboende, da jeg ikke var klar over at det ikke var tilladt. Jeg har spurgt mig ad, og fik at vide at så længe det er et uislamisk stat, er det tilladt. Hvad skal jeg gøre udover at stoppe med at få udeboende SU? Kan jeg give de ekstra penge jeg har modtaget som almisse, da det muligvis kan give mig problemer hvis jeg vil tilbagebetale til staten?

Det er ikke tilladt, da det er imod landets love. 


Mht. tilbagebetaling af pengene så anbefaler vi, at I kontakter Sayed Murtatha Kashmiri som er repræsentant for Sayed Sistani.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

Jeg har modtaget udeboende SU som hjemmeboende, da jeg ikke var klar over at det ikke var tilladt. Jeg har spurgt mig ad, og fik at vide at så længe det er et uislamisk stat, er det tilladt. Hvad skal jeg gøre udover at stoppe med at få udeboende SU? Kan jeg give de ekstra penge jeg har modtaget som almisse, da det muligvis kan give mig problemer hvis jeg vil tilbagebetale til staten?

Det er ikke tilladt, da det er imod landets love. 


Mht. tilbagebetaling af pengene så anbefaler vi, at I kontakter Sayed Murtatha Kashmiri som er repræsentant for Sayed Sistani.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

Jeg har modtaget udeboende SU som hjemmeboende, da jeg ikke var klar over at det ikke var tilladt. Jeg har spurgt mig ad, og fik at vide at så længe det er et uislamisk stat, er det tilladt. Hvad skal jeg gøre udover at stoppe med at få udeboende SU? Kan jeg give de ekstra penge jeg har modtaget som almisse, da det muligvis kan give mig problemer hvis jeg vil tilbagebetale til staten?

Det er ikke tilladt, da det er imod landets love. 


Mht. tilbagebetaling af pengene så anbefaler vi, at I kontakter Sayed Murtatha Kashmiri som er repræsentant for Sayed Sistani.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Ali Sistani

Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.

Fødsel

Født d. 04/8/1930

Mashhad, Iran

453spørgsmål besvaret

70Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside