Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Forsamling 5 spørgsmål

#1

Er det obligatorisk for muslimer at besøge deres slægtninge under Eid?

I tilfælde af at ens mor ikke tillader og bliver vred hvis man besøger sin slægtninge, mens ens far opfordrer at man besøger slægtningen trods et problem mellem moren og slægtningen - hvad er anbefalingerne til hvordan man skal agere i den overnævnte situation?

Det er ikke obligatorisk, men yderst anbefalet. At foretage et telefon-opkald vil være tilstrækkeligt som sila-e rahim.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#3

I Masjed Al Sahla og Masjed Al Kufa er der bestemte steder, hvor det er anbefalet at bede 2 eller 4 raka'at. Hvis man istedet vælger at bede en obligatorisk bøn ved et af de steder, og en mand kommer og stiller sig lige foran én (under 1 meters afstand), og begynder med at bede de anbefalede bønner, hvis bøn bliver ugyldig? Det skal ses i lyset af, at kvinden var igang med sin obligatorisk bøn, da manden kom og valgte at bede lige foran hende.

 

Mandens bønner bliver ugyldige.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#4

Er det helt udelukket at må lytte til musik i islam?

 

Det er ikke tilladt at afspille eller lytte til musik, der er egnet til underholdning, morskabs-sammenkomster og dansning. [Den yderst afgørende grænse er [musik], der er kommensurabel for underholdnings-sammenkomster og moralsk fordærv.] Andre typer af musik, som fx de, der bliver anvendt i hæren, epos og musik, der bliver anvendt ved sørgen er tilladt. Hvis klassisk musik indgår i den første kategori, så er det haram, ellers ikke, og det er bedre at forholde sig varsom og påpasselig med hensyn til disse slags musik. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#5

Er det tilladt, at tage til fest/bryllup hvor der er musik?

Nej det er ikke tilladt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#1

I Masjed Al Sahla og Masjed Al Kufa er der bestemte steder, hvor det er anbefalet at bede 2 eller 4 raka'at. Hvis man istedet vælger at bede en obligatorisk bøn ved et af de steder, og en mand kommer og stiller sig lige foran én (under 1 meters afstand), og begynder med at bede de anbefalede bønner, hvis bøn bliver ugyldig? Det skal ses i lyset af, at kvinden var igang med sin obligatorisk bøn, da manden kom og valgte at bede lige foran hende.

 

Mandens bønner bliver ugyldige.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

Er det tilladt, at tage til fest/bryllup hvor der er musik?

Nej det er ikke tilladt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#3

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#4

Er det obligatorisk for muslimer at besøge deres slægtninge under Eid?

I tilfælde af at ens mor ikke tillader og bliver vred hvis man besøger sin slægtninge, mens ens far opfordrer at man besøger slægtningen trods et problem mellem moren og slægtningen - hvad er anbefalingerne til hvordan man skal agere i den overnævnte situation?

Det er ikke obligatorisk, men yderst anbefalet. At foretage et telefon-opkald vil være tilstrækkeligt som sila-e rahim.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#5

Er det helt udelukket at må lytte til musik i islam?

 

Det er ikke tilladt at afspille eller lytte til musik, der er egnet til underholdning, morskabs-sammenkomster og dansning. [Den yderst afgørende grænse er [musik], der er kommensurabel for underholdnings-sammenkomster og moralsk fordærv.] Andre typer af musik, som fx de, der bliver anvendt i hæren, epos og musik, der bliver anvendt ved sørgen er tilladt. Hvis klassisk musik indgår i den første kategori, så er det haram, ellers ikke, og det er bedre at forholde sig varsom og påpasselig med hensyn til disse slags musik. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Er det tilladt, at tage til fest/bryllup hvor der er musik?

Nej det er ikke tilladt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#2

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#3

Er det helt udelukket at må lytte til musik i islam?

 

Det er ikke tilladt at afspille eller lytte til musik, der er egnet til underholdning, morskabs-sammenkomster og dansning. [Den yderst afgørende grænse er [musik], der er kommensurabel for underholdnings-sammenkomster og moralsk fordærv.] Andre typer af musik, som fx de, der bliver anvendt i hæren, epos og musik, der bliver anvendt ved sørgen er tilladt. Hvis klassisk musik indgår i den første kategori, så er det haram, ellers ikke, og det er bedre at forholde sig varsom og påpasselig med hensyn til disse slags musik. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#4

I Masjed Al Sahla og Masjed Al Kufa er der bestemte steder, hvor det er anbefalet at bede 2 eller 4 raka'at. Hvis man istedet vælger at bede en obligatorisk bøn ved et af de steder, og en mand kommer og stiller sig lige foran én (under 1 meters afstand), og begynder med at bede de anbefalede bønner, hvis bøn bliver ugyldig? Det skal ses i lyset af, at kvinden var igang med sin obligatorisk bøn, da manden kom og valgte at bede lige foran hende.

 

Mandens bønner bliver ugyldige.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#5

Er det obligatorisk for muslimer at besøge deres slægtninge under Eid?

I tilfælde af at ens mor ikke tillader og bliver vred hvis man besøger sin slægtninge, mens ens far opfordrer at man besøger slægtningen trods et problem mellem moren og slægtningen - hvad er anbefalingerne til hvordan man skal agere i den overnævnte situation?

Det er ikke obligatorisk, men yderst anbefalet. At foretage et telefon-opkald vil være tilstrækkeligt som sila-e rahim.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Ali Sistani

Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.

Fødsel

Født d. 04/8/1930

Mashhad, Iran

453spørgsmål besvaret

70Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside