Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Forældre 7 spørgsmål

#1

Hvor længe må faren skifte ble på sin datter ifølge sistani?
Har hørt det er op til 2 år

Det er tilladt, men ikke når pigen kan skelne mellem køn. Mumayaza-alderen varierer fra barn til barn, men ligger omkring 3-5 års alderen.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

Er det overhovedet tilladt for forældre at slå deres børn?

Værgen og den, som er bemyndiget af ham har tilladelse til at disciplinere et barn. [Dog er der grænser, som skal blive overholdt:] en handling, som at slå skal være mild, ikke pinefuld, og skal ikke være sådan at det efterlader mærker af slag på barnets hud; som ikke skal overskride tre slag [på en gang]; og at det også kun ved disciplinering af barnet, at det afhænger af korporlig straf.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2056/

Print spørgsmålet og svaret

#3

Er det obligatorisk for muslimer at besøge deres slægtninge under Eid?

I tilfælde af at ens mor ikke tillader og bliver vred hvis man besøger sin slægtninge, mens ens far opfordrer at man besøger slægtningen trods et problem mellem moren og slægtningen - hvad er anbefalingerne til hvordan man skal agere i den overnævnte situation?

Det er ikke obligatorisk, men yderst anbefalet. At foretage et telefon-opkald vil være tilstrækkeligt som sila-e rahim.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#4

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#5

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret

#6

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#7

Jeg skylder nogle obligatoriske faste dage fra sidste ramadan, - Er det tilladt at udskyde de dage jeg mangler til efter fødslen?

Det er tilladt hvis du når at faste dem inden ramadan uden det påvirker graviditet.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret

#2

Er det overhovedet tilladt for forældre at slå deres børn?

Værgen og den, som er bemyndiget af ham har tilladelse til at disciplinere et barn. [Dog er der grænser, som skal blive overholdt:] en handling, som at slå skal være mild, ikke pinefuld, og skal ikke være sådan at det efterlader mærker af slag på barnets hud; som ikke skal overskride tre slag [på en gang]; og at det også kun ved disciplinering af barnet, at det afhænger af korporlig straf.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2056/

Print spørgsmålet og svaret

#3

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#4

Er det obligatorisk for muslimer at besøge deres slægtninge under Eid?

I tilfælde af at ens mor ikke tillader og bliver vred hvis man besøger sin slægtninge, mens ens far opfordrer at man besøger slægtningen trods et problem mellem moren og slægtningen - hvad er anbefalingerne til hvordan man skal agere i den overnævnte situation?

Det er ikke obligatorisk, men yderst anbefalet. At foretage et telefon-opkald vil være tilstrækkeligt som sila-e rahim.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#5

Jeg skylder nogle obligatoriske faste dage fra sidste ramadan, - Er det tilladt at udskyde de dage jeg mangler til efter fødslen?

Det er tilladt hvis du når at faste dem inden ramadan uden det påvirker graviditet.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#6

Hvor længe må faren skifte ble på sin datter ifølge sistani?
Har hørt det er op til 2 år

Det er tilladt, men ikke når pigen kan skelne mellem køn. Mumayaza-alderen varierer fra barn til barn, men ligger omkring 3-5 års alderen.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#7

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#3

Jeg skylder nogle obligatoriske faste dage fra sidste ramadan, - Er det tilladt at udskyde de dage jeg mangler til efter fødslen?

Det er tilladt hvis du når at faste dem inden ramadan uden det påvirker graviditet.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#4

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret

#5

Er det obligatorisk for muslimer at besøge deres slægtninge under Eid?

I tilfælde af at ens mor ikke tillader og bliver vred hvis man besøger sin slægtninge, mens ens far opfordrer at man besøger slægtningen trods et problem mellem moren og slægtningen - hvad er anbefalingerne til hvordan man skal agere i den overnævnte situation?

Det er ikke obligatorisk, men yderst anbefalet. At foretage et telefon-opkald vil være tilstrækkeligt som sila-e rahim.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#6

Er det overhovedet tilladt for forældre at slå deres børn?

Værgen og den, som er bemyndiget af ham har tilladelse til at disciplinere et barn. [Dog er der grænser, som skal blive overholdt:] en handling, som at slå skal være mild, ikke pinefuld, og skal ikke være sådan at det efterlader mærker af slag på barnets hud; som ikke skal overskride tre slag [på en gang]; og at det også kun ved disciplinering af barnet, at det afhænger af korporlig straf.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2056/

Print spørgsmålet og svaret

#7

Hvor længe må faren skifte ble på sin datter ifølge sistani?
Har hørt det er op til 2 år

Det er tilladt, men ikke når pigen kan skelne mellem køn. Mumayaza-alderen varierer fra barn til barn, men ligger omkring 3-5 års alderen.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Ali Sistani

Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.

Fødsel

Født d. 04/8/1930

Mashhad, Iran

453spørgsmål besvaret

70Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside