Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Berørelse af det modsatte køn 3 spørgsmål

#1

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

1. Er det tilladt for en kvindelig, muslimsk medicinstuderende/læge at holde en mandelig patients hånd, hvis situationen er kritisk, patienten har brug for at falde til ro og føle at vedkommende er i et trygt sted. Patienten, som jeg modtog, var blevet flyttet fra skadestuen til intensiv afdeling med adskillige medicinske symptomer (smerter, lavt blodtryk, cancer etc.)

2. Er det tilladt for kvindelige muslimske læger at arbejde i en klinik, hvor det er obligatorisk at bære kortærmede kitler som følge af uniform-reglerne? 

3. Kan jeg foretage rituel afvaskning med kohl (eyeliner fra Mekka) på de våde kanter? 

4. Kan jeg foretage rituel afvaskning hvis mit hår er vådt - eller skal jeg vente indtil mit hår er blevet fuldstændig tørt nær hovedbunden? 

5. Er det tilladt at sige alhamdulillah/alhamdulillahi rabbil alamin efter at man har nyst under sine obligatoriske eller anbefalede bønner? 

1: Det er kun tilladt i yderst nødvendighed, som i ovenstående tilfælde, dog anbefales man, at have handsker på således, at der ikke er direkte kontakt mellem patient og læge/studerende. 

Som studerende skal situationen være liv og død før man må gør brug af nødvendigheden i tilfældet. 

2: Det er ikke tilladt, medmindre det er i yderst nødvendighed, og man ikke har andre muligheder, hvis det påvirker ens fremtid. 

3: Det er tilladt, hvis det ikke betragtes som blokerende. 

4: Det er tilladt, hvis fugtigheden (mængden af vand) i ens hånd udgør en større del end fugtigheden i håret. 

5: Det er tilladt og tæller som dua, hvilket er en anbefalet handling i bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Er det tilladt for en muslim at have en tandlæge af modsat køn? Valget af tandlægen har været af økonomiske årsager (både transport og behandlinger).

Det er tilladt, hvis lægen bruger handsker og der intet fysisk kontakt mellem det modsatte køn. Det er også tilladt uden handsker i tilfælde af nødvendighed. 

Var svaret tilfredsstillende? 0

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

1. Er det tilladt for en kvindelig, muslimsk medicinstuderende/læge at holde en mandelig patients hånd, hvis situationen er kritisk, patienten har brug for at falde til ro og føle at vedkommende er i et trygt sted. Patienten, som jeg modtog, var blevet flyttet fra skadestuen til intensiv afdeling med adskillige medicinske symptomer (smerter, lavt blodtryk, cancer etc.)

2. Er det tilladt for kvindelige muslimske læger at arbejde i en klinik, hvor det er obligatorisk at bære kortærmede kitler som følge af uniform-reglerne? 

3. Kan jeg foretage rituel afvaskning med kohl (eyeliner fra Mekka) på de våde kanter? 

4. Kan jeg foretage rituel afvaskning hvis mit hår er vådt - eller skal jeg vente indtil mit hår er blevet fuldstændig tørt nær hovedbunden? 

5. Er det tilladt at sige alhamdulillah/alhamdulillahi rabbil alamin efter at man har nyst under sine obligatoriske eller anbefalede bønner? 

1: Det er kun tilladt i yderst nødvendighed, som i ovenstående tilfælde, dog anbefales man, at have handsker på således, at der ikke er direkte kontakt mellem patient og læge/studerende. 

Som studerende skal situationen være liv og død før man må gør brug af nødvendigheden i tilfældet. 

2: Det er ikke tilladt, medmindre det er i yderst nødvendighed, og man ikke har andre muligheder, hvis det påvirker ens fremtid. 

3: Det er tilladt, hvis det ikke betragtes som blokerende. 

4: Det er tilladt, hvis fugtigheden (mængden af vand) i ens hånd udgør en større del end fugtigheden i håret. 

5: Det er tilladt og tæller som dua, hvilket er en anbefalet handling i bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Er det tilladt for en muslim at have en tandlæge af modsat køn? Valget af tandlægen har været af økonomiske årsager (både transport og behandlinger).

Det er tilladt, hvis lægen bruger handsker og der intet fysisk kontakt mellem det modsatte køn. Det er også tilladt uden handsker i tilfælde af nødvendighed. 

Var svaret tilfredsstillende? 0

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Er det tilladt for en muslim at have en tandlæge af modsat køn? Valget af tandlægen har været af økonomiske årsager (både transport og behandlinger).

Det er tilladt, hvis lægen bruger handsker og der intet fysisk kontakt mellem det modsatte køn. Det er også tilladt uden handsker i tilfælde af nødvendighed. 

Var svaret tilfredsstillende? 0

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

1. Er det tilladt for en kvindelig, muslimsk medicinstuderende/læge at holde en mandelig patients hånd, hvis situationen er kritisk, patienten har brug for at falde til ro og føle at vedkommende er i et trygt sted. Patienten, som jeg modtog, var blevet flyttet fra skadestuen til intensiv afdeling med adskillige medicinske symptomer (smerter, lavt blodtryk, cancer etc.)

2. Er det tilladt for kvindelige muslimske læger at arbejde i en klinik, hvor det er obligatorisk at bære kortærmede kitler som følge af uniform-reglerne? 

3. Kan jeg foretage rituel afvaskning med kohl (eyeliner fra Mekka) på de våde kanter? 

4. Kan jeg foretage rituel afvaskning hvis mit hår er vådt - eller skal jeg vente indtil mit hår er blevet fuldstændig tørt nær hovedbunden? 

5. Er det tilladt at sige alhamdulillah/alhamdulillahi rabbil alamin efter at man har nyst under sine obligatoriske eller anbefalede bønner? 

1: Det er kun tilladt i yderst nødvendighed, som i ovenstående tilfælde, dog anbefales man, at have handsker på således, at der ikke er direkte kontakt mellem patient og læge/studerende. 

Som studerende skal situationen være liv og død før man må gør brug af nødvendigheden i tilfældet. 

2: Det er ikke tilladt, medmindre det er i yderst nødvendighed, og man ikke har andre muligheder, hvis det påvirker ens fremtid. 

3: Det er tilladt, hvis det ikke betragtes som blokerende. 

4: Det er tilladt, hvis fugtigheden (mængden af vand) i ens hånd udgør en større del end fugtigheden i håret. 

5: Det er tilladt og tæller som dua, hvilket er en anbefalet handling i bønnen. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Ali Sistani

Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.

Fødsel

Født d. 04/8/1930

Mashhad, Iran

453spørgsmål besvaret

70Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside