Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Ægteskab 5 spørgsmål

#1

Er det tilladt at gifte sig med sin fætter, fra både faderens side og moderens.
Da mødrene er søstre og fædrene er brødre ? Børnene har samme blod og har præcis samme stamtræ?

Det er tilladt.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret

#2

Mit spørgsmål lyder på, hvis man gennem sit ægteskab har haft masser problemer og uenigheder. Og kvinden så bliver gravid og under graviditeten vokser problemerne og Til sidst har man intet til overs for hinanden men manden fortæller konen at den eneste grund til han er sammen med hende er pga. Barnet. Hun må hverken have kontakt til hans familie og skal sige hun ikke har tid når de ringer. Dog har konen begået en fejl overfor ham, hun har snakket dårligt om personer der betyder allermest for ham til fremmede.

Er det tilladt for kvinden at ville skilles hvis hun ikke kan leve med at "blive straffet" hverdag og bliver såret under graviditet? Også selvom hun er gravid?

Skilsmisse er en ret i Sharia lovgivningen, hvis kvinden tror, at der ikke er mulighed for at de kan vende tilbage til hinanden. Som påmindelse: det er anbefalet, at hvis hun har mulighed for, at hun forsætter ægteskabet sammen med sin ægtefælle og gøre et forsøg på at løse deres problemer, da dette er det mest anbefalede hos Allah (swt) og Hans Sendebud (fvmh&hf), fordi det mest afskyelige hos Allah (swt) er skilsmisse

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret

#3

Hvad er den korrekte måde at udføre Ghusl efter samleje, på flere tidspunkter om dagen uden at kvinden tager skade? 

Den korrekte måde at udføre den obligatoriske ghusl på:

Vi vasker hoved og nakke inkl. håret ved at føre det under bruseren eller hælde vand på disse steder med en kande, og det er ikke nødvendigt at gnide/massere hovdet med hånden.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://english.bayynat.org/Istiftaat/istiftaa_performingghusl.htm#.Vq22GcTqGK1

Print spørgsmålet og svaret

#4

Kan en shiamuslimsk kvinde godt giftes med en sunnimuslimsk mand?

Det er ikke tilladt, hvis personen holder med ahlulbayts (fvmh) fjender og hvis der er fare for, at personen bliver misledt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret

#5

Jeg spørge på vegne af en veninde. Hun skal giftes med en dansk konvertit og hun spørge om, hendes kommende mand må tage hendes efternavn?

Det er i sig selv tilladt, dog ikke hvis han tager titlen som sayied eller lyver om hans oprindelse. Fx hans døtre i fremtiden må folk ikke tro de tilhører stammen han giftede sig med, da de tilhører ham.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret

#1

Kan en shiamuslimsk kvinde godt giftes med en sunnimuslimsk mand?

Det er ikke tilladt, hvis personen holder med ahlulbayts (fvmh) fjender og hvis der er fare for, at personen bliver misledt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret

#2

Er det tilladt at gifte sig med sin fætter, fra både faderens side og moderens.
Da mødrene er søstre og fædrene er brødre ? Børnene har samme blod og har præcis samme stamtræ?

Det er tilladt.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret

#3

Hvad er den korrekte måde at udføre Ghusl efter samleje, på flere tidspunkter om dagen uden at kvinden tager skade? 

Den korrekte måde at udføre den obligatoriske ghusl på:

Vi vasker hoved og nakke inkl. håret ved at føre det under bruseren eller hælde vand på disse steder med en kande, og det er ikke nødvendigt at gnide/massere hovdet med hånden.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://english.bayynat.org/Istiftaat/istiftaa_performingghusl.htm#.Vq22GcTqGK1

Print spørgsmålet og svaret

#4

Jeg spørge på vegne af en veninde. Hun skal giftes med en dansk konvertit og hun spørge om, hendes kommende mand må tage hendes efternavn?

Det er i sig selv tilladt, dog ikke hvis han tager titlen som sayied eller lyver om hans oprindelse. Fx hans døtre i fremtiden må folk ikke tro de tilhører stammen han giftede sig med, da de tilhører ham.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret

#5

Mit spørgsmål lyder på, hvis man gennem sit ægteskab har haft masser problemer og uenigheder. Og kvinden så bliver gravid og under graviditeten vokser problemerne og Til sidst har man intet til overs for hinanden men manden fortæller konen at den eneste grund til han er sammen med hende er pga. Barnet. Hun må hverken have kontakt til hans familie og skal sige hun ikke har tid når de ringer. Dog har konen begået en fejl overfor ham, hun har snakket dårligt om personer der betyder allermest for ham til fremmede.

Er det tilladt for kvinden at ville skilles hvis hun ikke kan leve med at "blive straffet" hverdag og bliver såret under graviditet? Også selvom hun er gravid?

Skilsmisse er en ret i Sharia lovgivningen, hvis kvinden tror, at der ikke er mulighed for at de kan vende tilbage til hinanden. Som påmindelse: det er anbefalet, at hvis hun har mulighed for, at hun forsætter ægteskabet sammen med sin ægtefælle og gøre et forsøg på at løse deres problemer, da dette er det mest anbefalede hos Allah (swt) og Hans Sendebud (fvmh&hf), fordi det mest afskyelige hos Allah (swt) er skilsmisse

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret

#1

Jeg spørge på vegne af en veninde. Hun skal giftes med en dansk konvertit og hun spørge om, hendes kommende mand må tage hendes efternavn?

Det er i sig selv tilladt, dog ikke hvis han tager titlen som sayied eller lyver om hans oprindelse. Fx hans døtre i fremtiden må folk ikke tro de tilhører stammen han giftede sig med, da de tilhører ham.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret

#2

Kan en shiamuslimsk kvinde godt giftes med en sunnimuslimsk mand?

Det er ikke tilladt, hvis personen holder med ahlulbayts (fvmh) fjender og hvis der er fare for, at personen bliver misledt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret

#3

Hvad er den korrekte måde at udføre Ghusl efter samleje, på flere tidspunkter om dagen uden at kvinden tager skade? 

Den korrekte måde at udføre den obligatoriske ghusl på:

Vi vasker hoved og nakke inkl. håret ved at føre det under bruseren eller hælde vand på disse steder med en kande, og det er ikke nødvendigt at gnide/massere hovdet med hånden.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://english.bayynat.org/Istiftaat/istiftaa_performingghusl.htm#.Vq22GcTqGK1

Print spørgsmålet og svaret

#4

Mit spørgsmål lyder på, hvis man gennem sit ægteskab har haft masser problemer og uenigheder. Og kvinden så bliver gravid og under graviditeten vokser problemerne og Til sidst har man intet til overs for hinanden men manden fortæller konen at den eneste grund til han er sammen med hende er pga. Barnet. Hun må hverken have kontakt til hans familie og skal sige hun ikke har tid når de ringer. Dog har konen begået en fejl overfor ham, hun har snakket dårligt om personer der betyder allermest for ham til fremmede.

Er det tilladt for kvinden at ville skilles hvis hun ikke kan leve med at "blive straffet" hverdag og bliver såret under graviditet? Også selvom hun er gravid?

Skilsmisse er en ret i Sharia lovgivningen, hvis kvinden tror, at der ikke er mulighed for at de kan vende tilbage til hinanden. Som påmindelse: det er anbefalet, at hvis hun har mulighed for, at hun forsætter ægteskabet sammen med sin ægtefælle og gøre et forsøg på at løse deres problemer, da dette er det mest anbefalede hos Allah (swt) og Hans Sendebud (fvmh&hf), fordi det mest afskyelige hos Allah (swt) er skilsmisse

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret

#5

Er det tilladt at gifte sig med sin fætter, fra både faderens side og moderens.
Da mødrene er søstre og fædrene er brødre ? Børnene har samme blod og har præcis samme stamtræ?

Det er tilladt.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i Beirut

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Fadhl Allah

Sayed FadlAllah født d. 16 November 1935 er i dag Libanons søtrste lærd, og ligeledes respekteret i mange andre lande i Mellemøsten. Sayied FadlAllah gik i en traditionel skole (Kuttab) for, at lære Koranen og de grundlæggende færdigheder i læsning og skrivning. Efterfølgende begyndte han, at studere de religiøse videnskaber i en meget ung alder.

Fødsel

Født d. 1/10/1935

Najaf, Irak

42spørgsmål besvaret

43Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside