Vælg en anden lærd

Kategorier alfabetisk

Ægteskab 21 spørgsmål

#1

Min veninde og hendes mand er ikke klar over om de er skilt, eller stadig gift.. efter et skænderi da de sad alene i en bil med deres børn gav han hende talaq (skilsmisse) 3 gange. Han sagde bare du er skilt, du er skilt du er skilt..
De fortrød begge næsten med det samme..
De har så hørt senere fra flere folk at skilsmissen ikke gælder da der ikke var 2 mandlige vidner, eller en mand og to kvindelige vidner?
Er de skilt eller er de ikke skilt?

Det er vigtigt med de 2 vidner. Skilsmisse skal siges på arabisk og ikke i vrede før det er gyldigt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2357/

Print spørgsmålet og svaret

#2

Hvad skal man gøre med en voldige mand der slår sin kone og taler grimt om hende.

Det er bedst at tage en snak med mandens familie, således man kan udbedre problemet internt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Er det tilladt at bruge sexlegetøj for et gift par?

Sexlegetøj som fremmede legmer anses ikke for, at være en del af det som vi har fra Ahlulbayts as lære, dette bekræftes igennem denne autentiske beretning. Der berettes af Ubaydallah bin Zurarah:

Han sagde at han havde en ældre nabo der ejede en ung kvindelig-slave. Pga. hans alderdom, kunne han ikke tilfredstille den unge slave fuldt ud igennem sex(penetration). Derfor ville hun bede ham om at (stimulere)/putte hans fingre ind hendes vagina som hun kunne lide det. 

Den ældre mand accepterede hendes ønsker, selvom han ikke kunne lide ideen. Så han bad ‘Ubaydullah  om at spørge Imam Ali Rida (as) om det. Da ‘Ubaydullah spurgte Imamen om det, Imamen svarede, “Der er intet problem i det, i det sålænge han kun bruger hans egne legemer på hende, men han skal ikke bruge andet end hans legemer på hende.”

Derfor, siger Sayyid Sistani at det er forbudt, at benytte sig af fremmede legemer til at stimulere mandens eller kvindes private organer.

Dog, gælder denne regel ikke for brug af olie til massage og diverse som ikke hører under fremmede legemer. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/persian/qa/0815/

Print spørgsmålet og svaret

#4

Salam alaykom

Jeg er i tvivl om hvor vidt manden har lov til at bestemme over sin kone. Hvornår kan kvinden selv have lov til at bestemme.
Har manden feks lov til at forbyde kvinden at forbyde kvinden noget bestemt tøj som ifølge islam er tilladt at gå med?

Lydighed overfor manden er obligatorisk, medmindre han modstrider islams regler.

Hvis hun eksempelvis til dagligt går med løst tøj, men han ikke finder det islamisk nok, kan han kræve bedre tildækning.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#5

Hvis en kvinde er blevet skilt, hvor længe må hun ikke giftes med en anden mand? Og skal hun blive hjemme, hvis det ikke er nødvendigt (lægebesøg eller indkøb) at hun forlader sit hjem?

Vente-perioden for en fri kvinde er, at efter hendes ægtefælle bliver skilt fra hende under hendes renlige periode (renlighed efter menstruation), skal hun vente til hun får sin menstruation to gange og bliver ren. Efter dette, så snart hun så får sin menstruation for tredje gang, vil hendes vente-periode være ovre, og hun må blive gift igen. Imidlertid, hvis en ægtemand bliver skilt fra sin hustru før de har haft samleje, er der ingen vente-periode for hende og det er tilladt for hende at blive gift med en anden mand direkte, efter at hun bliver skilt, på nær, hvis hun finder spor fra hendes mand’s sæd i hendes private dele, så skal hun være opmærksom på Iddah (vente-perioden).

Med hensyn til, om kvinden må gå ud fra sit hjem, skal hun have sin mands accept for at gå ud, hvis det er en genkendelig skilsmisse, da hun i princippet under iddah (vente-perioden) stadig er hans hustru.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#6

Er det overhovedet tilladt for forældre at slå deres børn?

Værgen og den, som er bemyndiget af ham har tilladelse til at disciplinere et barn. [Dog er der grænser, som skal blive overholdt:] en handling, som at slå skal være mild, ikke pinefuld, og skal ikke være sådan at det efterlader mærker af slag på barnets hud; som ikke skal overskride tre slag [på en gang]; og at det også kun ved disciplinering af barnet, at det afhænger af korporlig straf.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2056/

Print spørgsmålet og svaret

#7

Er det tilladt at gifte sig med sin fætter, fra både faderens side og moderens.
Da mødrene er søstre og fædrene er brødre ? Børnene har samme blod og har præcis samme stamtræ?

Det er tilladt, og der er intet problem i dette.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#8

1) Er det tilladt, ved hjælp af medicin "lave" tvillinger.???! Altså der er en medicin der gør at man bliver mere villig til at blive gravid med 2.
2) Er det tilladt, ved hjælp af nogle tricks, "lave", efter sin ønske dreng/pige??! Altså der er nogle hjælpemidler/ måder man kan gør så man få en pige/dreng??!!

Begge tilfælder er tilladt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#9

Er det obligatorisk for muslimer at besøge deres slægtninge under Eid?

I tilfælde af at ens mor ikke tillader og bliver vred hvis man besøger sin slægtninge, mens ens far opfordrer at man besøger slægtningen trods et problem mellem moren og slægtningen - hvad er anbefalingerne til hvordan man skal agere i den overnævnte situation?

Det er ikke obligatorisk, men yderst anbefalet. At foretage et telefon-opkald vil være tilstrækkeligt som sila-e rahim.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#10

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#11

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret

#12

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#13

Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.

 

Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og  udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#14

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#15

Må en muslimsk pige (shia) blive gift med en kristen(ortodoks) mand ?

En muslimsk kvinde kan ikke giftes med en ikke muslim. 

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2348/

Print spørgsmålet og svaret

#16

Jeg stiller dette spørgsmål fordi jeg er i tvivl om min skilsmisse er gyldig.
Min mand/ x-mand valgte at skilles (uden at jeg vidste det), jeg fik det først af vide måneder efter.
Der var de vidner som var der, da vi blev gift hvor end jeg så bare ikke vidste noget omkring det.
Mit spørgsmål er så; er mit ægteskab slut? Efter nogle år ønsker vi at gifte os igen, jeg kendte ikke forholdene til hvad en skilsmisse krævet før nu, så nu overvejer jeg; kan jeg giftes med ham igen? Blev jeg overhoved retmæssigt skilt?

Hvis der har været vidner til skilsmissen så er den gyldig, udover dette kan du spørge din eks mand for bekræftelse om det var en skilsmisse der blev givet.

Hvis han har givet skilsmisse, så er det nødvendigt med en ny ægteskabskontrakt.

 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#17

Er det obligatorisk at fortælle sin potentielle partner i ægteskab alt om ens fortids synder, hvis han/hun spørger om det for at vurdere, om ægteskabet skal blive realiseret ?

Det er ikke obligatorisk, at fortælle det. Men det er ikke tilladt, at lyve.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#18

Hvilken konsekvens har det for en sayeda ( en kvinde fra profeten saw afstemning, at gifte sig med en ikke sayed?
Og hvordan skal familien forholde sig?

Der er intet galt i dette.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#19

Kan en shiamuslimsk kvinde godt giftes med en sunnimuslimsk mand?

Det er ikke tilladt, hvis man kan blive misledt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#20

Salam alikom
Er det tilladt at blive viet af en sunni imam?

Imamen/sheikhen må gerne være sunni, dog er der påkrævet nikah formularen er korrekt og ikke blot surat al Fatiha. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#21

Hvad er min pligt, hvis jeg kender til en gift mands utroskab mod hans kone? Skal jeg sige det, eller skal jeg ikke?

Forbliv stille. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#1

Salam alikom
Er det tilladt at blive viet af en sunni imam?

Imamen/sheikhen må gerne være sunni, dog er der påkrævet nikah formularen er korrekt og ikke blot surat al Fatiha. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#2

Kan en shiamuslimsk kvinde godt giftes med en sunnimuslimsk mand?

Det er ikke tilladt, hvis man kan blive misledt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Hvilken konsekvens har det for en sayeda ( en kvinde fra profeten saw afstemning, at gifte sig med en ikke sayed?
Og hvordan skal familien forholde sig?

Der er intet galt i dette.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#4

Må en muslimsk pige (shia) blive gift med en kristen(ortodoks) mand ?

En muslimsk kvinde kan ikke giftes med en ikke muslim. 

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2348/

Print spørgsmålet og svaret

#5

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret

#6

Er det obligatorisk at fortælle sin potentielle partner i ægteskab alt om ens fortids synder, hvis han/hun spørger om det for at vurdere, om ægteskabet skal blive realiseret ?

Det er ikke obligatorisk, at fortælle det. Men det er ikke tilladt, at lyve.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#7

1) Er det tilladt, ved hjælp af medicin "lave" tvillinger.???! Altså der er en medicin der gør at man bliver mere villig til at blive gravid med 2.
2) Er det tilladt, ved hjælp af nogle tricks, "lave", efter sin ønske dreng/pige??! Altså der er nogle hjælpemidler/ måder man kan gør så man få en pige/dreng??!!

Begge tilfælder er tilladt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#8

Er det overhovedet tilladt for forældre at slå deres børn?

Værgen og den, som er bemyndiget af ham har tilladelse til at disciplinere et barn. [Dog er der grænser, som skal blive overholdt:] en handling, som at slå skal være mild, ikke pinefuld, og skal ikke være sådan at det efterlader mærker af slag på barnets hud; som ikke skal overskride tre slag [på en gang]; og at det også kun ved disciplinering af barnet, at det afhænger af korporlig straf.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2056/

Print spørgsmålet og svaret

#9

Hvad skal man gøre med en voldige mand der slår sin kone og taler grimt om hende.

Det er bedst at tage en snak med mandens familie, således man kan udbedre problemet internt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#10

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#11

Er det obligatorisk for muslimer at besøge deres slægtninge under Eid?

I tilfælde af at ens mor ikke tillader og bliver vred hvis man besøger sin slægtninge, mens ens far opfordrer at man besøger slægtningen trods et problem mellem moren og slægtningen - hvad er anbefalingerne til hvordan man skal agere i den overnævnte situation?

Det er ikke obligatorisk, men yderst anbefalet. At foretage et telefon-opkald vil være tilstrækkeligt som sila-e rahim.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#12

Er det tilladt at gifte sig med sin fætter, fra både faderens side og moderens.
Da mødrene er søstre og fædrene er brødre ? Børnene har samme blod og har præcis samme stamtræ?

Det er tilladt, og der er intet problem i dette.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#13

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#14

Salam alaykom

Jeg er i tvivl om hvor vidt manden har lov til at bestemme over sin kone. Hvornår kan kvinden selv have lov til at bestemme.
Har manden feks lov til at forbyde kvinden at forbyde kvinden noget bestemt tøj som ifølge islam er tilladt at gå med?

Lydighed overfor manden er obligatorisk, medmindre han modstrider islams regler.

Hvis hun eksempelvis til dagligt går med løst tøj, men han ikke finder det islamisk nok, kan han kræve bedre tildækning.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#15

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#16

Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.

 

Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og  udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#17

Hvad er min pligt, hvis jeg kender til en gift mands utroskab mod hans kone? Skal jeg sige det, eller skal jeg ikke?

Forbliv stille. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#18

Er det tilladt at bruge sexlegetøj for et gift par?

Sexlegetøj som fremmede legmer anses ikke for, at være en del af det som vi har fra Ahlulbayts as lære, dette bekræftes igennem denne autentiske beretning. Der berettes af Ubaydallah bin Zurarah:

Han sagde at han havde en ældre nabo der ejede en ung kvindelig-slave. Pga. hans alderdom, kunne han ikke tilfredstille den unge slave fuldt ud igennem sex(penetration). Derfor ville hun bede ham om at (stimulere)/putte hans fingre ind hendes vagina som hun kunne lide det. 

Den ældre mand accepterede hendes ønsker, selvom han ikke kunne lide ideen. Så han bad ‘Ubaydullah  om at spørge Imam Ali Rida (as) om det. Da ‘Ubaydullah spurgte Imamen om det, Imamen svarede, “Der er intet problem i det, i det sålænge han kun bruger hans egne legemer på hende, men han skal ikke bruge andet end hans legemer på hende.”

Derfor, siger Sayyid Sistani at det er forbudt, at benytte sig af fremmede legemer til at stimulere mandens eller kvindes private organer.

Dog, gælder denne regel ikke for brug af olie til massage og diverse som ikke hører under fremmede legemer. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/persian/qa/0815/

Print spørgsmålet og svaret

#19

Hvis en kvinde er blevet skilt, hvor længe må hun ikke giftes med en anden mand? Og skal hun blive hjemme, hvis det ikke er nødvendigt (lægebesøg eller indkøb) at hun forlader sit hjem?

Vente-perioden for en fri kvinde er, at efter hendes ægtefælle bliver skilt fra hende under hendes renlige periode (renlighed efter menstruation), skal hun vente til hun får sin menstruation to gange og bliver ren. Efter dette, så snart hun så får sin menstruation for tredje gang, vil hendes vente-periode være ovre, og hun må blive gift igen. Imidlertid, hvis en ægtemand bliver skilt fra sin hustru før de har haft samleje, er der ingen vente-periode for hende og det er tilladt for hende at blive gift med en anden mand direkte, efter at hun bliver skilt, på nær, hvis hun finder spor fra hendes mand’s sæd i hendes private dele, så skal hun være opmærksom på Iddah (vente-perioden).

Med hensyn til, om kvinden må gå ud fra sit hjem, skal hun have sin mands accept for at gå ud, hvis det er en genkendelig skilsmisse, da hun i princippet under iddah (vente-perioden) stadig er hans hustru.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#20

Min veninde og hendes mand er ikke klar over om de er skilt, eller stadig gift.. efter et skænderi da de sad alene i en bil med deres børn gav han hende talaq (skilsmisse) 3 gange. Han sagde bare du er skilt, du er skilt du er skilt..
De fortrød begge næsten med det samme..
De har så hørt senere fra flere folk at skilsmissen ikke gælder da der ikke var 2 mandlige vidner, eller en mand og to kvindelige vidner?
Er de skilt eller er de ikke skilt?

Det er vigtigt med de 2 vidner. Skilsmisse skal siges på arabisk og ikke i vrede før det er gyldigt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2357/

Print spørgsmålet og svaret

#21

Jeg stiller dette spørgsmål fordi jeg er i tvivl om min skilsmisse er gyldig.
Min mand/ x-mand valgte at skilles (uden at jeg vidste det), jeg fik det først af vide måneder efter.
Der var de vidner som var der, da vi blev gift hvor end jeg så bare ikke vidste noget omkring det.
Mit spørgsmål er så; er mit ægteskab slut? Efter nogle år ønsker vi at gifte os igen, jeg kendte ikke forholdene til hvad en skilsmisse krævet før nu, så nu overvejer jeg; kan jeg giftes med ham igen? Blev jeg overhoved retmæssigt skilt?

Hvis der har været vidner til skilsmissen så er den gyldig, udover dette kan du spørge din eks mand for bekræftelse om det var en skilsmisse der blev givet.

Hvis han har givet skilsmisse, så er det nødvendigt med en ny ægteskabskontrakt.

 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#1

Må en muslimsk pige (shia) blive gift med en kristen(ortodoks) mand ?

En muslimsk kvinde kan ikke giftes med en ikke muslim. 

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2348/

Print spørgsmålet og svaret

#2

Jeg har et spørgmål ang. medgift/mahr. Idag er der en, efter mit synspunkt, vanvittig tendens til at piger i samråd med deres forældre kræver en medgift på 100.000 og nogle over. Så vidt jeg ved er mahr islamisk set, et symbolsk beløb og behøver ikke engang at være målt i penge. Det vigtigste er vel Allahs velsignelse, og den kan man jo ikke købe sig til. Jeg vil derfor gerne bede om at få el mahr belyst fra et islamisk synspunkt.

 

Der er ikke en specifik værdi til medgiften, men til enhver tid er der en sag og i troen foretrækkes der, at man gør tingene lettere for Allahs (swt) tilfredshed ligge heri. Og det varirer meget fra familie til familie.

Mahr er med tiden blevet til penge af traditionelle årsager men mahr i sig selv er en gave og kan derfor være en gave til ens kommende hustru, en pilgrimsrejse eller den Hellige Koran.

Mahr kan være en form for økonomisk sikring for en kvinde. I fortiden, og selv i moderne tider, har mange kvinder kæmpet for finansiel sikkerhed. Mahr kan derfor blive et middel til, at yde finansiel sikkerhed for en kvinde, der fremtiden kan have brug for hjælp til at overleve. Det kan også etablere en mulighed for at markedsføre pengene for, at sikre sig økonomisk styrke.

 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#3

Det står sådan til, at min bror har giftet sig med en kvinde, som fra et tidligere ægteskab har en søn. Skal jeg, når han når sin modne alder, bære hijab foran ham? Det ska lige siges, at de ikke er muslimer, og de er gift på rådhuset.

En kvinde bør tildække hendes krop og hår foran en mand, der er ikke-Mahram, og som en obligatorisk forholdsregel, bør hun også tildække sig foran en ikke-baligh dreng, der er i stand til at skelne mellem godt og ondt, og som kunne sandsynligvis ophidses seksuelt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/qa/01208/

Print spørgsmålet og svaret

#4

Salam alaykom

Jeg er i tvivl om hvor vidt manden har lov til at bestemme over sin kone. Hvornår kan kvinden selv have lov til at bestemme.
Har manden feks lov til at forbyde kvinden at forbyde kvinden noget bestemt tøj som ifølge islam er tilladt at gå med?

Lydighed overfor manden er obligatorisk, medmindre han modstrider islams regler.

Hvis hun eksempelvis til dagligt går med løst tøj, men han ikke finder det islamisk nok, kan han kræve bedre tildækning.

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#5

Er det tilladt at bruge sexlegetøj for et gift par?

Sexlegetøj som fremmede legmer anses ikke for, at være en del af det som vi har fra Ahlulbayts as lære, dette bekræftes igennem denne autentiske beretning. Der berettes af Ubaydallah bin Zurarah:

Han sagde at han havde en ældre nabo der ejede en ung kvindelig-slave. Pga. hans alderdom, kunne han ikke tilfredstille den unge slave fuldt ud igennem sex(penetration). Derfor ville hun bede ham om at (stimulere)/putte hans fingre ind hendes vagina som hun kunne lide det. 

Den ældre mand accepterede hendes ønsker, selvom han ikke kunne lide ideen. Så han bad ‘Ubaydullah  om at spørge Imam Ali Rida (as) om det. Da ‘Ubaydullah spurgte Imamen om det, Imamen svarede, “Der er intet problem i det, i det sålænge han kun bruger hans egne legemer på hende, men han skal ikke bruge andet end hans legemer på hende.”

Derfor, siger Sayyid Sistani at det er forbudt, at benytte sig af fremmede legemer til at stimulere mandens eller kvindes private organer.

Dog, gælder denne regel ikke for brug af olie til massage og diverse som ikke hører under fremmede legemer. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/persian/qa/0815/

Print spørgsmålet og svaret

#6

Hvad er min pligt, hvis jeg kender til en gift mands utroskab mod hans kone? Skal jeg sige det, eller skal jeg ikke?

Forbliv stille. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#7

Salam alikom
Er det tilladt at blive viet af en sunni imam?

Imamen/sheikhen må gerne være sunni, dog er der påkrævet nikah formularen er korrekt og ikke blot surat al Fatiha. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#8

Kan en shiamuslimsk kvinde godt giftes med en sunnimuslimsk mand?

Det er ikke tilladt, hvis man kan blive misledt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#9

Hvilken konsekvens har det for en sayeda ( en kvinde fra profeten saw afstemning, at gifte sig med en ikke sayed?
Og hvordan skal familien forholde sig?

Der er intet galt i dette.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#10

Er det obligatorisk at fortælle sin potentielle partner i ægteskab alt om ens fortids synder, hvis han/hun spørger om det for at vurdere, om ægteskabet skal blive realiseret ?

Det er ikke obligatorisk, at fortælle det. Men det er ikke tilladt, at lyve.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#11

Jeg stiller dette spørgsmål fordi jeg er i tvivl om min skilsmisse er gyldig.
Min mand/ x-mand valgte at skilles (uden at jeg vidste det), jeg fik det først af vide måneder efter.
Der var de vidner som var der, da vi blev gift hvor end jeg så bare ikke vidste noget omkring det.
Mit spørgsmål er så; er mit ægteskab slut? Efter nogle år ønsker vi at gifte os igen, jeg kendte ikke forholdene til hvad en skilsmisse krævet før nu, så nu overvejer jeg; kan jeg giftes med ham igen? Blev jeg overhoved retmæssigt skilt?

Hvis der har været vidner til skilsmissen så er den gyldig, udover dette kan du spørge din eks mand for bekræftelse om det var en skilsmisse der blev givet.

Hvis han har givet skilsmisse, så er det nødvendigt med en ny ægteskabskontrakt.

 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#12

Min mand bedte førhen, men han er så stille og roligt holde op med at bede.. Jeg beder selv, og jeg ved det er en fard hos os muslimer og at det er det første vi kommer til at stå til regnskab for på dommens dag. Jeg har prøvet at sige det til ham, men det eneste han siger hele tien er "jeg skal nok be".. ved i hvad jeg kan gøre for at få min mand til at begynde med at be igen? Udover at lave dua til allah.

 

Det er ikke obligatorisk for hustruen/manden at påtvinge manden/hustruen at udføre de obligatoriske forpligtelser. Dog er man forpligtet til at påbyde det gode og forbyde det onde og  udvise utilfredshed via kropsprog/ansigtudtryk. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#13

Når en kvinde få udløsning eller når en manden og kvinden har haft samleje, skal der så udføres ghusl, eller skal man bare vaske sig??

Begge tilfælder kræver ghusl al janaba, 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#14

Jeg har mødt en god og oprigtig ung mand, som jeg elsker utrolig højt. Han har kun haft en positiv indflydelse på mig og har fået mig langt tættere på min religion og på Allah (swt) end min familie nogensinde har formået at gøre. Min familie er rimelig kulturel selvom mine forældre beder, faster og ved ''meget'' om Islam, hvorimod jeg er meget praktiserende og vil gerne leve mit liv islamisk. Den unge mand har bedt om min hånd og både han og hans forældre skulle have været hjemme hos os for at familierne lærer hinanden at kende, men pludselig skifter mine forældre mening, ringer til hans forældre og aflyser. Det er ekstremt hårdt for mig, at jeg ikke får lov til at giftes med den jeg elsker og det svært for mig at leve sammen med mine kulturelle forældre, og omgås mine kulturelle søskende, der med deres opførsel og akhlaq trækker mig længere væk fra Islam.. Er det tilladt for mig at blive gift med denne mand, uden min fars tilladelse? Er 18 år og har aldrig været gift før. Jeg håber inderligt jeg kan få hjælp til mit problem.. det påvirker mig psykisk og fysisk, da jeg har svært ved at snakke med mine forældre og tale dem til fornuft - specielt efter at have haft skænderier med dem og har snakket med en Imam, der helst ikke ville blande sig i det..

 

For at kunne ægte en jomfru kvinde, enten Muslim eller fra Ahlul Kitab (Bogens folk), er det vigtigt at modtage godkendelsen af hendes far eller faderlige bedstefar, hvis hun ikke er uafhængig. Alligevel er det en obligatorisk forsigtighed at sørge for at få deres godkendelse [dvs. faren eller den faderlige bedstefar], selv hvis hun er uafhængig. Godkendelse fra kvindens bror, mor, søster eller andre slægtninge er ikke et krav. Godkendelsen fra faren eller den faderlige bedstefar for at ægte en jomfru kvinde, der både er voksen og fornuftig, er ikke et krav [i følgende tilfælde:] hvis de afholder hende fra at ægte nogen, der er hendes ligeværdige i både shar’ia og almindelig praksis; hvis de fuldstændigt trækker sig tilbage fra at deltage i hendes ægteskab; når det ikke er muligt at modtage deres godkendelse grundet deres fravær. I disse tilfælde er det tilladt for hende at indgå ægteskab, hvis hun har brug for at indgå ægteskab.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2062/

Print spørgsmålet og svaret

#15

Er det obligatorisk for muslimer at besøge deres slægtninge under Eid?

I tilfælde af at ens mor ikke tillader og bliver vred hvis man besøger sin slægtninge, mens ens far opfordrer at man besøger slægtningen trods et problem mellem moren og slægtningen - hvad er anbefalingerne til hvordan man skal agere i den overnævnte situation?

Det er ikke obligatorisk, men yderst anbefalet. At foretage et telefon-opkald vil være tilstrækkeligt som sila-e rahim.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#16

1) Er det tilladt, ved hjælp af medicin "lave" tvillinger.???! Altså der er en medicin der gør at man bliver mere villig til at blive gravid med 2.
2) Er det tilladt, ved hjælp af nogle tricks, "lave", efter sin ønske dreng/pige??! Altså der er nogle hjælpemidler/ måder man kan gør så man få en pige/dreng??!!

Begge tilfælder er tilladt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#17

Er det tilladt at gifte sig med sin fætter, fra både faderens side og moderens.
Da mødrene er søstre og fædrene er brødre ? Børnene har samme blod og har præcis samme stamtræ?

Det er tilladt, og der er intet problem i dette.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde:

Print spørgsmålet og svaret

#18

Er det overhovedet tilladt for forældre at slå deres børn?

Værgen og den, som er bemyndiget af ham har tilladelse til at disciplinere et barn. [Dog er der grænser, som skal blive overholdt:] en handling, som at slå skal være mild, ikke pinefuld, og skal ikke være sådan at det efterlader mærker af slag på barnets hud; som ikke skal overskride tre slag [på en gang]; og at det også kun ved disciplinering af barnet, at det afhænger af korporlig straf.

Var svaret tilfredsstillende? 2

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/46/2056/

Print spørgsmålet og svaret

#19

Hvis en kvinde er blevet skilt, hvor længe må hun ikke giftes med en anden mand? Og skal hun blive hjemme, hvis det ikke er nødvendigt (lægebesøg eller indkøb) at hun forlader sit hjem?

Vente-perioden for en fri kvinde er, at efter hendes ægtefælle bliver skilt fra hende under hendes renlige periode (renlighed efter menstruation), skal hun vente til hun får sin menstruation to gange og bliver ren. Efter dette, så snart hun så får sin menstruation for tredje gang, vil hendes vente-periode være ovre, og hun må blive gift igen. Imidlertid, hvis en ægtemand bliver skilt fra sin hustru før de har haft samleje, er der ingen vente-periode for hende og det er tilladt for hende at blive gift med en anden mand direkte, efter at hun bliver skilt, på nær, hvis hun finder spor fra hendes mand’s sæd i hendes private dele, så skal hun være opmærksom på Iddah (vente-perioden).

Med hensyn til, om kvinden må gå ud fra sit hjem, skal hun have sin mands accept for at gå ud, hvis det er en genkendelig skilsmisse, da hun i princippet under iddah (vente-perioden) stadig er hans hustru.

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#20

Hvad skal man gøre med en voldige mand der slår sin kone og taler grimt om hende.

Det er bedst at tage en snak med mandens familie, således man kan udbedre problemet internt. 

Var svaret tilfredsstillende?

Kilde: Repræsentantens kontor i London

Print spørgsmålet og svaret

#21

Min veninde og hendes mand er ikke klar over om de er skilt, eller stadig gift.. efter et skænderi da de sad alene i en bil med deres børn gav han hende talaq (skilsmisse) 3 gange. Han sagde bare du er skilt, du er skilt du er skilt..
De fortrød begge næsten med det samme..
De har så hørt senere fra flere folk at skilsmissen ikke gælder da der ikke var 2 mandlige vidner, eller en mand og to kvindelige vidner?
Er de skilt eller er de ikke skilt?

Det er vigtigt med de 2 vidner. Skilsmisse skal siges på arabisk og ikke i vrede før det er gyldigt. 

Var svaret tilfredsstillende? 1

Kilde: http://www.sistani.org/english/book/48/2357/

Print spørgsmålet og svaret



Sayed Ali Sistani

Ayatollah Sayed Ali Sistani er nok en af vor tids mest berømte lærd. Det må siges, at et af de første Tawdih al Masail, der blev udgivet på engelsk var af denne store lærd. Ayatollah Sistani blev født i året 1346, den 9. Rabi al Awwal, i byen Mashad i Iran. Han voksede op i en familie under trygge religiøse rammer og har en mægtig afstamning, hvor både fader og bedstefader var store lærde.

Fødsel

Født d. 04/8/1930

Mashhad, Iran

453spørgsmål besvaret

70Q&A kategorier

Gå til lærdens officelle hjemmeside